Artykuł sponsorowany

Na czym polega naprawa wałów korbowych?

Na czym polega naprawa wałów korbowych?

Wały korbowe to bardzo ważne podzespoły silnika spalinowego, które służą do zmiany ruchu posuwisto-zwrotnego na obrotowy. Ich obciążenie podczas jazdy, a także siły tarcia na nie działające są olbrzymie. To powoduje, że wał i jego elementy – czopy główne i korbowe, przeciwciężar, tarcza koła zamachowego, ramię wykorbienia – ulegają wyeksploatowaniu. Na szczęście kierowcy nie zawsze muszą stawiać na ich wymianę. Popularna jest usługa regeneracji wału korbowego. Dowiedz się, na czym ona polega.

Objawy uszkodzonego wału korbowego

Uszkodzenia wałów korbowych są stosunkowo rzadkie, zwłaszcza w nowszych silnika. To między innymi dlatego ciężko jest kierowcom rozpoznać, że usterka dotyczy właśnie tego podzespołu. Objawem jest przede wszystkim zapalenie kontrolki check engine, stałe unieruchomienie silnika lub też jego gaśnięcie nawet po rozgrzaniu. Na problemy z wałem korbowym może wskazywać również nierównomierna praca jednostki napędowej. Nie są to jednak typowe objawy, ponieważ często podobnymi wykazuje się problem z rozrządem.

Jak zaś dochodzi do uszkodzeń wałów korbowych? Podzespoły te ulegają zniszczeniu głównie przez złe zamontowanie – wada fabryczna – a także nieprawidłowe eksploatowanie – ograniczone smarowanie. By zatem uchronić się przed drogą wymianą lub pełnym remontem części, należy stale kontrolować stan oleju silnikowego i regularnie go wymieniać. Uważać powinno się też na awarie czujników wałków na skutek zwarcia czy korozji.

Proces regeneracji wałów korbowych

Regeneracja wałów korbowych odbywa się przede wszystkim w procesie szlifowania oraz późniejszego polerowania. Dzięki temu czopy wałów lepiej współgrają podczas pracy z panewkami, co skutkuje zaś mniejszymi oporami obracania się całego wału. W ten sposób wydłuża się też żywotność podzespołu i ogólna jakość jego użytkowania. Często następuje również przy naprawie wymiana podzespołów głównego elementu. Dobra regeneracja obejmie zmianę każdej części wyeksploatowanej.

Istotne może być też napawanie wałów korbowych, czyli odbudowywanie uszkodzonych czopów tak, by odzyskały one wyjściowe parametry techniczne. Cała regeneracja kończy się zaś wyważaniem wału. W tym zakresie serwisant musi:

  • wyrównać masę korbowodów,
  • wyrównać masę kompletnych tłoków,
  • wyważyć samo koło zamachowe,
  • wyważyć  sam wał,
  • wyważyć wał wraz z kołem zamachowym razem.

Dlaczego wyważenie jest zaś takie ważne? To dzięki niemu kalibruje się pracę wału korbowego, który obniżka drgania silnika oraz zwiększa jego moc. Dzięki wyważeniu oraz pełnej regeneracji podzespołu można zmniejszyć też zużycie paliwa jednostki napędowej.

Gdzie zgłosić się z uszkodzonym wałem korbowym?

Nie każdy warsztat samochodowy oferuje usługi naprawy wałów korbowych. Szukać należy specjalistycznych pracowni obróbki szlifierskiej silników spalinowych, które dysponują odpowiednim parkiem maszynowym. Ważne są specjalne wyważarki, stoły probiercze i testery, innowacyjne szlifierki, a także napawarki. Istotne jest też korzystanie z technologii diagnostyki komputerowej. Warto zatem wybierać takie zakłady jak POMECH, który słyną również z regeneracji głowic. Ile trzeba zaś zapłacić za naprawę wału korbowego?

Cena zależy od zakresu uszkodzeń i prac, a także modelu podzespołu. Najczęściej cały proces kosztuje kilkaset złotych. To o kilka razy mniej niż cena nowego elementu. Na przykład wał korbowy kuty do BMW F30 może kosztować kilka tysięcy złotych. Regeneracja jest zatem niesamowicie opłacalna. 

Opracowanie:
Chechło Drugie, Podleśna 25
tel. 660 975 647
Oceń artykuł (0)
0.0
Komentarze
Dodaj komentarz