Artykuł sponsorowany

Na czym polega naprawa tachografów?

Na czym polega naprawa tachografów?

Niegdyś tachografy były analogowe. Jednak podatność na łatwe fałszowanie dokonywanego przez nie zapisu sprawiła, że odgórnie wyparte zostały przez urządzenia cyfrowe, co uniemożliwia dokonanie manipulacji. Jak wygląda naprawa i serwisowanie tego urządzenia?

Już dawno UE wprowadziła w Polsce rozporządzenie o obowiązkowym wyposażeniu samochodów ciężarowych i autobusów DMC powyżej 3,5 t w tachografy cyfrowe. Rejestratory tego typu mają za zadanie kontrolowanie cyklu pracy kierowcy, aby liczba przejechanych przez niego godzin nie była zbyt duża. Co prawda istnieją urządzenia elektroniczne umożliwiające fałszerstwo zapisu nawet na tachografach cyfrowych, jednak wiąże się to z dużym ryzykiem i po prostu się nie opłaca. Za wykrycie takiego sprzętu u posiadacza grozi kara do 10 tys. złotych, a za ich użytkowanie kolejne 5 tys. Inną metodą stosowaną przez kierowców jest też przykładanie silnych magnesów, zaburzających pracę czujników w tachografach cyfrowych. Lepiej więc unikać kombinowania, bo oprócz kar jakie mogą nam grozić, w wyniku przemęczenia stanowimy potencjalne niebezpieczeństwo dla siebie i innych kierowców. Autoryzowanym serwisem tych urządzeń zajmuje się celmer.torun.pl.

Spróbujmy najpierw przybliżyć zasadę działania tachografu cyfrowego. Rejestrator tego rodzaju dokonuje zapisu w pamięci na karcie chipowej oraz na swoim twardym dysku. Jest to zupełnie nowa generacja aparatury pomiarowej, w przeciwieństwie do analogowych tachografów, gdzie zapis dokonywany był na papierowym, okrągłym krążku zwanym wykresówką. Kierowca w godzinach pracy musi cały czas kartę chipową posiadać przy sobie. Jeżeli zdarzy się kontrola policji, bądź Inspekcji Transportu Drogowego, karta umieszczana jest w czytniku i w sposób drobiazgowy informuje o wykazie wszystkich czynności kierowcy. Są to dane dotyczące ilości godzin postoju na wypoczynek, długości i czasu przejechanej trasy oraz jej prędkości, a także przeprowadzanej naprawy auta. Dane przechowywane są przez rok. Ważnym aspektem cyfrowych rejestratorów jest, oprócz ich miarodajności, także to że po ewentualnym serwisowaniu nie wymagają, w przeciwieństwie do wykresówek, ponownej legalizacji przez Główny Urząd Miar.

Podstawową usługą w zakresie serwisowania tachografów cyfrowych jest ich kalibracja. W ciągu 2 tygodni od daty wydania dowodu rejestracyjnego przed naszym pierwszym kursem mamy obowiązek dokonać kalibracji w warsztacie celmer.torun.pl. Zabieg ten polega na wprowadzenie nowego numeru rejestracyjnego, ustawieniu czasu oraz pozostałych ustawień rejestratora. Kalibracja obowiązkowo powinna być wykonywana co 2 lata. Informacje o ewentualnej usterce urządzenia zawarte są również na samym wydruku. W przypadku zlokalizowania potencjalnych usterek, warsztaty specjalizują się w diagnostyce tachografów. W przypadku cyfrowych rejestratorów najczęściej może się pojawić konieczność montażu przewodu, naprawa instalacji bądź też wymiana baterii. Może również zdarzyć się konieczność dokonania wymiany nadajnika. Kontrolę oraz naprawę urządzenia powinno się zlecić profesjonalnemu warsztatowi, który także przeprowadza kalibracje i legalizacje.

Oceń artykuł (2)
5.0
Komentarze
Dodaj komentarz

Przeczytaj także

Wyszukaj firmy z branży