Modernizacja suwnic na sterowanie radiowe – uwarunkowania prawne
Nowoczesne suwnice mogą być sterowane z kabiny lub z poziomu roboczego, za pomocą kasety sterowniczej lub bezprzewodowo, zdalnie. Unowocześnienie suwnic, w tym na przykład modernizacja na sterowanie radiowe, to doskonała alternatywa do zakupu nowych urządzeń. Możemy dzięki temu zwiększyć wydajność operacyjną, szybciej i precyzyjniej manipulować ładunkiem, zapewniać komfort pracy operatorom, a dodatkowo poprawić bezpieczeństwo eksploatacji. Firma, która ma w swojej ofercie modernizacje suwnic i innych urządzeń transportu bliskiego, powinna mieć do tego certyfikat Urzędu Dozoru Technicznego. Co warto wiedzieć o uwarunkowaniach prawnych?
Transport bliski – nowe rozporządzenie
Bazowe uwarunkowanie prawne związane z suwnicami to podpisane 30 października 2018 roku przez Ministra Przedsiębiorczości i Technologii Rozporządzenie w sprawie warunków technicznych dozoru technicznego w zakresie eksploatacji, napraw i modernizacji urządzeń transportu bliskiego. Powstało ono na potrzeby dostosowania dotychczasowo obowiązujących w Polsce przepisów do wymagań Unii Europejskiej. Firmy, które zajmują się wytwarzaniem, montażem, modernizacją i konserwacją urządzeń transportu bliskiego powinny mieć Certyfikat wydany przez Jednostkę Certyfikującą Systemami Zarządzania UDT-CERT. Mamy wówczas pewność o prawidłowości uwarunkowań prawnych i doświadczeniu fachowców. Możemy liczyć nie tylko na wykonanie modernizacji (na przykład właśnie wdrożyć zmianę sterowania przewodowego na sterowanie radiowe), ale także na pomoc przy przygotowaniu dokumentacji modernizacyjnej oraz bezpośrednią pomoc przy odbiorze przez Urząd Dozoru Technicznego. Możemy też skorzystać ze zorganizowanych szkoleń z obsługi, a w przyszłości z napraw i serwisu.
Dlaczego sterowanie radiowe?
Jak mówi nam przedstawiciel Zakładu Usługowo-Handlowego ELWIKO ze Szczecina, bezprzewodowe, zdalne sterowanie suwnicą jest wygodne i bezpieczne z kilku względów. Operator urządzenia może przebywać w najbardziej odpowiednim miejscu przy wykonywaniu różnych prac. Nie ogranicza go panel sterowania, czy pilot podłączony za pomocą przewodu. Przewód nie tylko może przeszkadzać w czasie pracy (może być niewygodny, operator może też potknąć się o kabel), ale dodatkowo jest podatny na uszkodzenia. Na koniec warto wspomnieć, że systemy sterowania radiowego sprawdzają się nie tylko przy obsłudze suwnic, ale też żurawi, wciągarek, dźwigów, przenośników taśmowych i podajników, a nawet maszyn drogowych i różnego rodzaju pojazdów ratowniczych. Pozwala na to bardzo szeroki wybór nadajników i równie szeroki wybór odbiorników.