Artykuł sponsorowany

Marketing zapachowy. Co to takiego?

Marketing zapachowy. Co to takiego?

Zwróć uwagę na charakterystyczny zapach, jaki unosi się w niektórych lokalach handlowych czy usługowych. Nie jest on dziełem przypadku! Zapachy budzą skojarzenia z miejscami, wydarzeniami i ludźmi. Tę wiedzę wykorzystują firmy, które decydują się na aromatyzację pomieszczeń. Nawet, jeśli aromat jest w nich niewyczuwalny, marketing zapachowy na pewno działa tak, jak powinien.

Marketing zapachowy to nic innego jak dobór odpowiednich produktów do aromatyzacji pomieszczeń. Okazuje się, że nie służą one wyłącznie do neutralizacji nieprzyjemnych zapachów. Odświeżacze powietrza, np. te marki Mattik, mogą również zachęcać klientów do skorzystania z oferty danego punktu handlowego czy usługowe. Zaskakujące? Okazuje się, że zapachy szybko docierają do mózgu, pobudzając konsumenta do podejmowania decyzji zakupowych. Stymulują uczucie głodu, zmęczenia czy satysfakcji. Bez względu na to, czy wpływają na uczucia pozytywne czy negatywne, bardzo często skłaniają do podejmowania konkretnych działań — zakupu ubrania, wymiany sprzętu elektronicznego na nowy czy zamówienia obiadu w restauracji.

Jak działa marketing zapachowy?

Marketing zapachowy jest elementem strategii budującej wizerunek firmy. To szereg zaplanowanych działań sensorycznych, które mają na celu wywołanie u konsumentów konkretnych zachowań. Najczęściej jest to oczywiście zachęta do dokonania zakupu lub skorzystania z usług. Z myślą o specyfice poszczególnych miejsc, branż oraz celów tworzone są kompozycje zapachowe, które zapadają w pamięć i nierozerwalnie kojarzą się
ze specyficzną przestrzenią.

Aromatyzatory rozpylają delikatną mgiełkę, aby już od progu klienta otoczył zapach kwiatów, dalekiego Orientu, ciepłego pieczywa, a nawet… pieniędzy. Są stosowane wszędzie tam, gdzie przedsiębiorcom zależy na dobrym samopoczuciu klientów czy gości, np. w:

  • hotelach,
  • urzędach,
  • placówkach dydaktycznych,
  • instytucjach finansowych,
  • placówkach handlowych.

Świeże powietrze w pomieszczeniach

Sklepy, najczęściej te zlokalizowane w galeriach handlowych, nie mają dostępu do świeżego powietrza z zewnątrz. Nie mogą wywietrzyć go otwierając po prostu okna. Często zapach, jaki panuje w środku, nie jest przyjemny dla personelu i klientów. Woń tworzyw sztucznych lub klejów, duszność i nieodpowiednia wentylacja powodują dyskomfort, który nie zachęca do zakupów. Każdy, kto wejdzie do takiego pomieszczenia, marzy tylko o tym, aby szybko je opuścić.

Dlatego, oprócz wystroju sklepu, jego asortymentu, oświetlenia i panującej temperatury tak ważny jest zapach. Odświeżacze powietrza neutralizują nieprzyjemne zapachy, dbając
o to, aby atmosfera panująca we wnętrzu była przyjemna dla ludzi, którzy tu pracują lub robią zakupy. Do tego dochodzi jeszcze walor marketingowy – specjalnie dobrana kompozycja aromatów ma wpływ na zachowania konsumenckie. Jak pokazuje popularność marketingu zapachowego – to narzędzie wspomagające sprzedaż działa i warto po nie sięgać.

Oceń artykuł (3)
5.0
Komentarze
Dodaj komentarz