Artykuł sponsorowany

Kupiłeś używany samochód – zrób przegląd

Kupiłeś używany samochód – zrób przegląd

Przegląd techniczny samochodu używanego wykonuje się raz w roku, a w przypadku nowych pojazdów, badanie przeprowadza się nie później niż po 3 latach od dnia pierwszej rejestracji. Wyjątkiem są auta z instalacją LPG, które bez względu na swój wiek, muszą przechodzić przeglądy co rok.

Jak się do niego przygotować

Większość z nas jeździ pojazdami, które raz do roku powinny trafić na badanie techniczne w stacji kontroli pojazdów.

Wielu kierowców traktuje przegląd rejestracyjny jako formalność. Tymczasem podczas takiej kontroli diagnosta sprawdza wiele punktów auta. Warto przed badaniem samemu sprawdzić te najbardziej oczywiste sprawy. Tym bardziej, że pieczątki w dowodzie rejestracyjnym można już nie dostać za drobną usterkę.


Przegląd techniczny samochodu składa się z trzech części:

  • identyfikacji auta, to  sprawdzenie numeru VIN oraz jego zgodności z dowodem rejestracyjnym,

  • sprawdzenia dodatkowego wyposażenia, dotyczącego m.in. pojazdów z LPG i CNG, pod kątem bezpieczeństwa, a także ochrony środowiska, które wymagają dodatkowych regulacji,

  • oceny stanu podzespołów i układów, w które jest wyposażone auto.

Nie przegap terminu

Badanie techniczne, nazywane również przeglądem rejestracyjnym, trzeba koniecznie zrobić przed upływem terminu wstemplowanego, lub wpisanego w dowodzie rejestracyjnym. W przypadku auta nowego pierwszy przegląd robi się najczęściej po 3 latach od zakupu. Później po pieczątkę trzeba już jeździć co rok.

Bez ważnego przeglądu technicznego zgodnie z prawem auto nie może poruszać się po drogach. Co gorsza w dużej części ubezpieczalni, w przypadku braku ważnego badania technicznego, ważność traci automatycznie polisa OC i AC.

Płatności za przegląd techniczny

Za przegląd płaci się z góry. Diagnosta najpierw weźmie od nas dokumenty, wpisze podstawowe dane do systemu, pobierze opłatę, a następnie dopiero przystąpi do badania pojazdu. W razie negatywnego wyniku badania kwota nie zostanie zwrócona.

Do podstawowej ceny badania technicznego, zostanie doliczona opłata na zapewnienie funkcjonowania nowego systemu oraz poprawy jakości badań technicznych pojazdów, czyli koszt dostosowania do przepisów UE.

Rodzaje usterek

Wykryte usterki są dzielone na trzy kategorie:

  • usterki drobne, to defekty niemające istotnego wpływu na bezpieczeństwo ruchu drogowego i ochronę środowiska,

  • usterki istotne to te mogące naruszać bezpieczeństwo ruchu drogowego i ochronę środowiska,

za usterki stwarzające zagrożenie uznaje się wszelkie defekty stanowiące bezpośrednie i natychmiastowe zagrożenie dla bezpieczeństwa ruchu drogowego i dla ochrony środowiska w stopniu uniemożliwiającym używanie pojazdu w ruchu drogowym, niezależnie od okoliczności.

Oceń artykuł (0)
0.0
Komentarze
Dodaj komentarz