Artykuł sponsorowany

Korzystasz z wózka widłowego? Pamiętaj o odpowiednich oponach.

Korzystasz z wózka widłowego? Pamiętaj o odpowiednich oponach.

Wózki widłowe to urządzenia, które zrewolucjonizowały wiele branż, takich jak chociażby logistyka, transport lub produkcja. Niemniej jednak specyfika prac do jakich są one przeznaczone wymaga, aby ich operatorzy, przemieszczając towar z miejsca na miejsce, mieli pewność, że posiadają kontrolę nad widlakiem, a ich pojazd nie wpadnie w poślizg, nawet w bardzo ciężkich warunkach. Nie da się ukryć, że jednym z ważniejszych elementów gwarantujących bezproblemową pracę tego typu urządzeniem są odpowiednio dobrane opony.

Opony to podstawa

Wózki widłowe to pojazdy, których podstawowym zadaniem jest podnoszenie oraz przenoszenie ciężkich ładunków. Dodatkowo częste zmiany kierunków jazdy, gwałtowne manewry, przyśpieszanie oraz hamowanie, wymaga od opon niezawodności i wytrzymałości. Warto jednak pamiętać, że każdy tego typu pojazd potrzebuje odpowiedniego rodzaju ogumienia, gdyż to ono determinuje jego funkcjonalność w danych warunkach użytkowania. Wybierając opony do wózków widłowych należy przede wszystkim wziąć pod uwagę teren na jakim wózek będzie używany, intensywność jego pracy oraz rodzaj ładunków nim przemieszczanych. Obecnie na rynku dostępne jest kilka rodzajów ogumienia przeznaczonego to tego typu pojazdów. Są to przede wszystkim:

  • opony pneumatyczne - montowane na felgę z użyciem dętki oraz ochraniacza. Pompowane są one powietrzem, co daje duży komfort w zakresie ich montażu oraz użytkowania, ze względu na właściwości amortyzujące. Wózki wyposażone w tego typu ogumienie mogą poruszać się po zróżnicowanym terenie, przy czym opony te są bardziej podatne na wszelkie uszkodzenia mechaniczne. Opony pneumatyczne można podzielić na diagonalne (posiadają standardową dętkę oraz ochraniacz i cechują się dobrą stabilnością, trakcją oraz odpornością na uszkodzenia ściany bocznej) oraz opony radialne (zamiast dętek i ochraniaczy są wyposażone w kołnierz uszczelniający, przy czym oferują wysoki komfort jazdy, niskie opory toczenia, dużą żywotność oraz bardzo dobrą trakcję),
  • opony pełne – stanowią produkt odporny na wszelkiego rodzaju urazy mechaniczne i ewentualne przebicia. Jest to odpowiedni wybór do wózków wysokiego składowania, gdyż pozytywnie wpływają na zachowanie stabilności przez pojazd. Opony te nie posiadają dętki i w zależności od rodzaju, składają się z dwóch (elastyczne) lub trzech (superelastyczne) warstw gumy,
  • opony amortyzujące – przeznaczone do wózków przenoszących ciężkie ładunki, raczej na krótkich dystansach jazdy. Wykorzystywane w magazynach i halach posiadających równe podłoże. Ogumienie to często spotykane jest w wersji niebrudzącej,
  • opony niebrudzące - choć mogą występować w każdej wersji opon, to różnią się od tradycyjnego ogumienia materiałami użytymi do ich budowy, co sprawia, że nie pozostawiają czarnych śladów na powierzchni jezdnej. Stosuje się je najczęściej
    w miejscach, gdzie niezbędne jest zachowanie czystości pomieszczeń wewnątrz, których pracuje wózek widłowy (np. przemysł farmaceutyczny lub spożywczy).

Oznaczenia na oponie

Opony wózków widłowych, podobnie jak w przypadku innych pojazdów, posiadają specjalne oznaczenia. Niestety bardzo często kupując ogumienie mamy spory problem z identyfikacją umieszczonych tam symboli. Dlatego też zakupów tego typu warto dokonywać w firmach, których specjalizacją jest sprzedaż opon i części zamiennych do wózków widłowych, gdzie w razie wątpliwości otrzymamy kompleksową pomoc. Niemniej jednak najczęściej na oponach do wózków widłowych można odczytać:

  • rozmiar opony, np. 6.50-10, - przy czym w przypadku opon superelastycznych, rozmiar opony jest przełamany przez rozmiar felgi np. 6.50-10/5.00, zaś w przypadku opon pneumatycznych, za rozmiarem podana jest ilość przekładek czyli PR, np. 6.50-10 12PR, 
  • markę opony,
  • nazwę producenta,
  • numer DOT - data produkcji opony, najczęściej poprzedzona kodem fabryki producenta,
  • index nośności,
  • index prędkości,
  • rodzaj bieżnika,
  • w przypadku opon superelastycznych powinna być również oznaczona linia bezpieczeństwa 60J. Jest to linia, do której może zostać zużyty bieżnik opony.

Dodatkowo na tego typu ogumieniu mogą pojawić się także następujące oznaczenia:

  • SIT / Quick / FastFitopony superelastyczne do szybkiego montażu, bez pierścieni dociskowych,
  • NM – opona do wózka widłowego w wersji Non Marking czyli niebrudząca,
  • Grey / White / NM – opona niebrudząca NM szara / biała,
  • Walnut Grey NM opona niebrudząca, antypoślizgowa w kolorze szarym,
  • SRS opona o zwiększonej amortyzacji,
  • Elcon – opona do wózków widłowych, które pracują w miejscach zagrożonych wybuchem.

Kiedy czas na wymianę

Nie da się ukryć, że dobre opony to gwarancja trwałości. Niemniej jednak istnieje kilka sytuacji, w których warto odwiedzić firmę oferującą ogumienie do wózków widłowych, taką jak Paweł Prędki Wózki Widłowe i dokonać zakupu nowych opon. Są to m.in:

  • przebicie lub inne tego typu uszkodzenie opony (wybrzuszenie, pęknięcie, przecięcie itp),
  • rozwarstwienie lub odklejenie się bieżnika,
  • uwidocznienie się płócien lub drutów,
  • nadmierne zużycie bieżnika.
  • zmiana charakteru pracy pojazdu - jeśli zmieniają się wymagania co do wózka widłowego, warto pomyśleć o przystosowaniu go do nowej sytuacji i wymienić opony na odpowiednie.

Decyzja na temat wyboru opony do wózka widłowego jest ważna oraz oddziałuje ona na jakość, szybkość i bezpieczeństwo pracy. Dlatego też warto o tym pamiętać i regularnie sprawdzać stan ogumienia, gdyż użytkowanie sprzętu, którego elementy są wadliwe czy uszkodzone może prowadzić do wypadku w miejscu pracy, a dodatkowo w przypadku złego stanu technicznego wózka widłowego Urząd Dozoru Technicznego może także wstrzymać decyzję o dopuszczeniu go do eksploatacji.

Oceń artykuł (0)
0.0
Komentarze
Dodaj komentarz