Artykuł sponsorowany

Konwojowanie muzealiów i zabytków - zasady i prawne obostrzenia transportu

Konwojowanie muzealiów i zabytków - zasady i prawne obostrzenia transportu

Firma ochroniarska, która zajmuje się konwojowaniem muzealiów i zabytków nie jest odpowiedzialna wyłącznie za przewiezienie przedmiotów w wyznaczone miejsce. Jej zadaniem jest zapewnienie bezpiecznego transportu dzieł sztuki, których uszkodzenie, kradzież bądź zniszczenie wiązałyby się nie tylko z ogromnymi stratami finansowymi, ale również z niepowetowaną stratą dla dorobku kulturowego.

Co o transporcie zabytków i muzealiów mówią przepisy prawa?

Przepisy prawa, jakie stosuje się podczas organizacji konwoju muzealiów, są analogiczne jak te odnoszące się do transportu wartości pieniężnych. Mowa tu o Rozporządzeniu Ministra Kultury i Dziedzictwa Narodowego z dnia 2 września 2014 r. w sprawie zabezpieczania zbiorów muzeum przed pożarem, kradzieżą i innym niebezpieczeństwem grożącym ich zniszczeniem lub utratą.

W dokumencie tym mowa m.in. o konieczności dostosowania samochodu przeznaczonego do transportu do specyficznych wymagań zaplanowanych do przewozu przedmiotów. Jednym z najważniejszych jest zapewnienia wewnątrz pojazdu stałej temperatury i wilgotności oraz ochrona przed drganiami podczas jazdy po nierównej nawierzchni.

Podczas konwojowania obecny musi być kurier muzealny, który zadba o przestrzeganie wymagań w zakresie organizacji i ochrony zbiorów w czasie transportu.

Niezależnie od rozporządzenia każda firma ochroniarska posiada wewnętrzne instrukcje, które usprawniają transport i ujednolicają procedury. Zawierają one m.in.: obowiązki każdego z członków konwoju, zasady porozumiewania się, a także dokładne wytyczne dotyczące postępowania na wypadek wystąpienia zagrożenia dla bezpieczeństwa przewożonych przedmiotów.

Jak powinien przebiegać transport zabytków i muzealiów?

Ze względu na wartość muzealiów i zabytków ich transportem nie zajmują się pracownicy firm kurierskich. Nie mają doświadczenia w zabezpieczaniu tak cennych eksponatów, nie mają obowiązku przestrzegania zasada taktycznych i organizacyjnych, ani też nie dysponują bronią palną, która może się okazać niezbędna w razie napadu rabunkowego.

Tymczasem konwojent zostaje dokładnie przeszkolony jak zachować się podczas napadu, próby kradzieży, czy chęci zniszczenia mienia firmy ochroniarskiej odpowiedzialnej za transport muzealiów i zabytków.

Firma ochroniarska bierze odpowiedzialność za bezpieczeństwo przewożonych przedmiotów od momentu otrzymania zlecenia aż do dostarczenia eksponatów w wyznaczone miejsce i przekazania ich wskazane w zleceniu osobie.

Jak podkreślają pracownicy warszawskiej firmy ochroniarskiej Zamek sp.j. - konwojentem nie może zostać każdy. Aby móc wykonywać tę pracę konieczne jest przejście odpowiedniego szkolenia oraz  wykazywanie się wysoką odpornością na stres i działanie pod presją czasu. Ważna jest również umiejętność szybkiego reagowania i podejmowania trafnych decyzji. Jest to niezbędne podczas napadu czy wystąpienia innych zagrożeń w czasie jazdy.

Szereg możliwych do wystąpienia sytuacji potencjalnie niebezpiecznych sprawia, że każda firma ochroniarska opracowuje algorytm zachowań na wypadek wystąpienia wydarzeń niezaplanowanych takich, jak:

  • ●awaria pojazdu wykorzystywanego do transportu,
  • wypadek drogowy,
  • niedyspozycja jednego lub kilku członków zespoły wyznaczonych do konwojowania muzealiów i dzieł sztuki,
  • napad na konwój,
  • nieprzejezdna droga (np. korek, wstrzymanie ruchu).

Dzięki szczegółowemu przeanalizowaniu możliwych do wystąpienia scenariuszy wydarzeń redukuje się ryzyko uszkodzenia lub kradzieży eksponatów.

Nie bez znaczenia jest również wybór trasy przejazdu. Co do zasady nie wybiera się bocznych i mało uczęszczanych dróg. Organizator konwoju ustala zwykle termin i najkrótsza bezpieczną trasę z funkcjonariuszami policji. Dzięki temu zyskuje się dodatkowe zabezpieczenia dla przewożonego cennego ładunku - regularne patrole policji na trasie przejazdu.

Transport powinien odbywać się płynnie - bez stania w korkach ulicznych. Jeśli natomiast odbywa się nocą, wówczas wybiera się trasy dobrze oświetlone.

Oceń artykuł (0)
0.0
Komentarze
Dodaj komentarz