Materiał Partnera

Kontenery morskie. Jakie standardy muszą spełniać?

Kontenery morskie. Jakie standardy muszą spełniać?

Choć wiele osób nie zdaje sobie z tego sprawy, transport morski jest kluczowym kanałem przesyłu towarów także w XXI wieku. Ładunki o dużym tonażu – np. z owocami z egzotycznych krajów – nie zawsze spełniają wymogi do transportu samolotowego. Kontenerowiec może zaś pomieścić nawet kilkaset (!) tysięcy ton produktów. Aby zmaksymalizować jego ładowność, konieczne jest pakowanie ładunków w ustandaryzowane kontenery morskie.

Jakie wymogi muszą spełniać kontenery morskie? Jest kilka kryteriów, jakie należy wziąć pod uwagę przy ich wybieraniu.

Niezawodne zabezpieczenie towaru

Kontener morski nierzadko musi przechowywać towary przez kilka tygodni lub dłużej. Powinien on zabezpieczyć je w taki sposób, aby podczas przeładunku czy nieoczekiwanego przesunięcia się kontenera nie uległy przypadkowemu uszkodzeniu. Dlatego ważne są:

  • materiał, z którego wykonano kontener – najczęściej jest to odporny na uszkodzenia mechaniczne metal,
  • solidna konstrukcja – najważniejszym jej elementem są słupki narożne oraz podstawa, które stanowią „kręgosłup” konstrukcji, która nierzadko musi wytrzymać obciążenie kilkunastu lub więcej ton,
  • wodoszczelność – dobry kontener musi zapewniać wodoszczelne drzwi zamykane na od 2 do 4 zamków, otworami do kłódek oraz plomb; takie zabezpieczenie zapobiega również otwarciu skrzyni przez niepowołane osoby.

Ustandaryzowane wymiary

Jak wyjaśnia ekspert z firmy Logico, w transporcie kontenerowym stosuje się specyficzne jednostki określające rozmiary i pojemność kontenerów. Mowa o TEU (z ang. twenty-foot equivalent unit), czyli dosłownie odpowiedniku 20 stóp. Jest stosowana od lat 60. ubiegłego stulecia i wynika z tego, że standardowe kontenery w tamtych czasach miały wymiary zewnętrzne 20 x 8 x 8,6 stopy (6,09 x 2,44 x 2,62 m), czyli – biorąc pod uwagę wymiary wewnętrzne – mniej więcej 33 m3. Właśnie ten rozmiar przyjęto za punkt odniesienia. Obecnie w transporcie morskim stosuje się zarówno kontenery 20-stopowe, jak i 40- oraz 45-stopowe. W USA sięga się również po kontenery 53-stopowe. Ujednolicenie ich rozmiarów zwiększa ładowność statków i ułatwia równomierne rozłożenie ciężarów.

Odpowiednia konstrukcja

Przy wyborze kontenerów liczą się nie tylko solidność konstrukcji i prawidłowe wymiary, ale również „wyposażenie wnętrza”. Musi być one dostosowane do specyfiki towarów, które będą składowane wewnątrz. Do wyboru są m.in.:

  • kontenery uniwersalne ogólnego przeznaczenia – najczęściej stosowane
    w transporcie morskim,
  • kontenery open top – z otwartą górą, do przewożenia ładunków ponadgabarytowych,
  • kontenery flat rack,
  • kontenery – platformy,
  • kontenery cysterny (m.in. do przewozu substancji niebezpiecznych),
  • kontenery – chłodnie.

Od wyboru właściwego zależy bezpieczeństwo towarów. Warto również sprawdzić, czy nabywane lub dzierżawione kontenery są zgodne z wymogami ISO oraz konwencji CSC.

Oceń artykuł (1)
5.0
Komentarze
Dodaj komentarz