Artykuł sponsorowany

Konstrukcje torów tramwajowych – jak tworzy się je dziś?

Konstrukcje torów tramwajowych – jak tworzy się je dziś?

Tramwaje są pojazdami szynowi o konstrukcji podobnej do pojazdów kolejowych, różnią się one jednak wymiarami i charakterystyką podwozia. Tramwaje poruszają się po różnorodnych torowiskach, które nie zawsze znajdują się w dobrym stanie technicznym. Niektóre trakty posiadają konstrukcję umożliwiającą przejazd jedynie tramwajom, inne zaś swoją budową niczym nie różnią się od torowisk kolejowych. Jak będą wyglądać wszystkie trasy tramwajowe w niedalekiej przyszłości?

Dla wygody mieszkańców i oszczędności miast

Znaczna część sieci tramwajowych wykorzystuje taką samą szerokość torowiska jak ma to miejsce w przypadku pociągów. W Polsce wciąż można jednak spotkać sieci wąskotorowe, które nie przekraczają szerokości 1000 mm. W przypadku torów tramwajowych obserwuje się nieco inne problemy dynamiczne niż w kolejnictwie. Tramwaje poruszają się ze znacznie mniejszą prędkością niż pociągi, wywołując przy tym mniejszy nacisk na konstrukcję torowiska. Mimo to częstotliwość przejazdów sprawia, że obciążenie tras tramwajowych jest porównywalne do obciążenia torowisk kolejowych, co wiąże się z ich intensywną eksploatacją. Jak informuje specjalista z firmy Promel, która jest uznanym producentem elementów nawierzchni szynowych – do budowy nowoczesnych torowisk tramwajowych używa się wysokiej jakości materiałów, które – dzięki swojej nieprzeciętnej wytrzymałość- umożliwiają nieprzerwaną eksploatację tras tramwajowych przez długie lata. Według inżynierów komunikacji- nowoczesne konstrukcje torowisk tramwajowych tworzone są tak, by zapewnić większą wygodę mieszkańcom miast. Nie bez znaczenia są również kwestie finansowe – zastosowanie innowacyjnych rozwiązań pozwala bowiem na znaczne oszczędności w budżecie miasta. Obecnie budowane torowiska cechują się większą trwałością i są bardziej ciche, ponieważ wykorzystanie wysokiej klasy elementów nawierzchni szynowych, pozwala na ograniczenie wibracji i poziomu hałasu, jaki emituje przejeżdżający tramwaj. Eksperci coraz częściej zwracają też uwagę na to, by odpowiednio dopasować wymiary i wyposażenie przystanków do wysokości podłogi wagonu, co ma ogromy wpływ na wygodę wsiadania i wysiadania z tramwaju.


Rodzaje torowisk tramwajowych

Zróżnicowanie typów torowisk tramwajowych w Europie jest ogromne. W naszym kraju również można zaobserwować prawdziwą różnorodność tras. W większości polskich miast spotkamy torowiska wydzielone, które budowane są jak tor kolejowy z szynami na podkładach betonowych lub drewnianych. Popularne są także torowiska zabudowane w jezdni, gdzie szyny kotwi się do podłoża z betonu cementowego i zalewa specjalną masą, której zadaniem jest tłumienie drgań. Oprócz opisanych wyżej przykładów wymienić można również torowiska mostowe oraz trawiaste.

Oceń artykuł (1)
1.0
Komentarze
Dodaj komentarz