Artykuł sponsorowany

Kompetencje adwokatów – umiejętności miękkie w cenie

Kompetencje adwokatów – umiejętności miękkie w cenie

Czasy, kiedy od prawników, w tym adwokatów, wymagało się głównie wszechstronnej znajomości przepisów prawa, minęły. Wystarczy przeanalizować rynek zatrudnieniowy adwokatów po aplikacji – wymaga się od nich nie tylko wykształcenia i doświadczenia, ale również dodatkowych kompetencji, takich jak znajomość języków obcych oraz tak zwanych umiejętności miękkich. Wybierając doświadczonego adwokata, zwróć uwagę właśnie na jego dodatkowe atuty, być może to one przyczynią się do pomyślnego rozstrzygnięcia danej sprawy.

Umiejętności miękkie cenne dla biznesu

Współczesny prawnik, zwłaszcza oferujący szeroki zakres usług dla podmiotów gospodarczych i innych klientów instytucjonalnych, powinien wyróżniać się szerokimi kompetencjami pozaprawniczymi. To one pozwalają na nawiązanie stałej współpracy kancelarii adwokackiej z różnymi firmami w celu konsultacji prawnych, a także obsługi prawnej w kwestiach spornych (reprezentacji firm w sądach powszechnych). Przede wszystkim kancelaria prawna obsługująca firmy powinna wyróżniać się doskonałą znajomością mechanizmów biznesowych różnych branż. To właśnie ta cecha pozwala na sprawną kooperację i obopólne korzyści – ale przede wszystkim daje klientowi zadowolenie z usług prawniczych. Adwokat powinien umieć zaproponować konkretne rozwiązania prawne związane z biznesem. Jeśli firma przygotowała niezgodną z prawem umowę handlową, obowiązkiem kompetentnego adwokata nie jest jej odrzucenie, lecz taka jej modyfikacja, aby była jak najkorzystniejsza dla zleceniodawcy pomocy prawnej. Kancelarie prawne muszą liczyć się z biznesowym podejściem firm do kwestii prawa – często ich działania muszą być w taki sposób skonfigurowane, aby przedsiębiorstwo mogło osiągać konkretne rezultaty w zgodzie z artykułami prawa. W przypadku umiejętności miękkich liczy się również elastyczność. Przedsiębiorstwa, które chcą nawiązać stałą współpracę z kancelariami prawnymi, wymagają terminowości realizowanych zadań, a także możliwości konsultacji telefonicznych, mailowych lub nawet uczestnictwa adwokatów w spotkaniach biznesowych.

Prawo gospodarcze w kancelariach adwokackich

Wiele kancelarii adwokackich zamyka się na klientów instytucjonalnych, obsługując tylko klientów indywidualnych z zakresu prawa karnego, cywilnego i rodzinnego. Są jednak takie biura prawnicze jak Kancelaria Adwokacka Maciej Hajdamowicz, które obsługują podmioty gospodarcze, między innymi pod kątem prawa gospodarczego i administracyjnego. Świadczą one bardzo szeroki zakres usług prawniczych, doradczych i analitycznych. Przykładowymi działaniami są: pomoc prawna przy zakładaniu spółek prawa handlowego, rejestracja podmiotów gospodarczych w Krajowym Rejestrze Sądowym, reprezentowanie przedsiębiorców w negocjowaniu warunków i zawieraniu umów w obrocie gospodarczym, zastępstwo procesowe w postępowaniu upadłościowym i naprawczym, tworzenie regulaminów organów spółek i umów pracy, sporządzanie projektów aktów stanowiących spółek, sporządzanie oraz opiniowanie umów handlowych, a także doradztwo w bieżącej działalności podmiotów gospodarczych.

Umiejętności miękkie dla klienta indywidualnego

Nie tylko klienci instytucjonalni oczekują u adwokatów wysokich kompetencji miękkich w zakresie obsługi prawnej. W przypadku klientów indywidualnych również są one bardzo ważne. Jedną z cennych zalet adwokatów jest umiejętność prostego przekazu i wyjaśniania klientowi skomplikowanych procesów prawnych, artykułów i norm. Przedstawienie ich w przystępnej formie daje zleceniodawcy poczucie bezpieczeństwa i pewność, że powierzona sprawa zakończy się pomyślnie. Oczywiście podczas rozpraw adwokat musi operować językiem w sposób charakterystyczny dla prawników. Dzięki temu klient wie, że jego prawnik potrafi dostosować się do sytuacji (pamiętaj, nawet dla prawników język ustaw i artykułów bywa zawiły). Kolejną istotną dla klientów indywidualnych cechą zaliczaną do umiejętności miękkich są zdolności negocjacyjne. Szczególnie są one potrzebne w przypadku rozwodów i ustalaniu praw do opieki nad dziećmi. W takich przypadkach współpraca dwóch stron wraz z ich prawnikami może pozwolić na dojście do obopólnego konsensusu niewymagającego długotrwałej i wyniszczającej sądowej walki.

Prawo cywilne i karne w kancelariach adwokackich

Najczęściej obsługiwanymi sprawami klientów indywidualnych stały się sprawy rozwodowe bez orzeczenia o winie oraz z orzeczeniem o winie – ten drugi przypadek wymaga bardzo dużego doświadczenia prawniczego kancelarii adwokackiej. Do innych obowiązków adwokatów związanych z prawem cywilnym są sprawy podziału majątku, sprawy spadkowe i darowizny czy też sprawy związane z windykacjami (elektroniczne postępowania upominawcze) oraz odszkodowaniami. Prawo karne obejmujące klientów indywidualnych to najczęściej: sporządzanie pism procesowych; reprezentacja przed organami postępowania, w prokuraturze lub przed sądem; wizyty w aresztach śledczych i zakładach karnych; analiza akt sprawy; reprezentowanie osób niebędących stronami (np. reprezentowanie osoby zatrzymanej bądź niesłusznie przetrzymywanej w przeszłości w areszcie śledczym).

Oceń artykuł (1)
1.0
Komentarze
Dodaj komentarz