Artykuł sponsorowany

Kompendium wiedzy o tuningu elektronicznym

Kompendium wiedzy o tuningu elektronicznym

Jaki jest najprostszy sposób na zwiększenie mocy silnika w pojeździe? Odpowiedź brzmi – chip tuning. Na czym polega tuning elektroniczny? Jak wykonać go w sposób bezpieczny? Jakie konsekwencje może przynieść nieprofesjonalne zwiększanie mocy silnika? W poniższym artykule znajdziecie odpowiedzi na wszystkie zadane powyżej pytania. Dzięki temu będziecie mogli podnieść osiągi silnika bez ryzyka jego awarii.

Rezerwy mocy

Faktem jest, że każdy silnik montowany w fabryce ma pewne rezerwy mocy. Dzięki temu jego żywotność jest większa, ponieważ nie jest eksploatowany do granic możliwości. Potwierdza to fakt, że sporo modeli pojazdów jest sprzedawana z tym samym silnikiem, ale w różnych wariantach mocy. Rzecz jasna poszczególne modele aut różnią się osprzętem jednostki napędowej, a więc turbosprężarką czy wydajnością wtryskiwaczy. Ale właściwa konstrukcja jest taka sama. Dla producentów wygodne jest zaprojektowanie jednego silnika, ale w kilku wersjach mocy. Dzięki temu mogą oczekiwać dopłat za jednostki o wyższej mocy. Z drugiej strony w części krajów koszt ubezpieczenia pojazdu rośnie wraz ze wzrostem mocy silnika. Dlatego też moc jednostki jest sztucznie obniżana już na etapie produkcji.

Chip tuning – jak to się robi?

Tuning elektroniczny przynosi najlepsze efekty w przypadku silników wysokoprężnych oraz doładowanych jednostek benzynowych. W silnikach wolnossących możemy uzyskać jedynie obniżenie obrotów maksymalnej mocy i momentu obrotowego, a także delikatny spadek zużycia paliwa. W jednostkach doładowanych tuning obejmuje dużo więcej parametrów, a wśród nich ilość podawanego paliwa, czas i kąt wyprzedzenia zapłonu, ciśnienie doładowania oraz maksymalne dopuszczalne obroty silnika.

Jeszcze przed wykonaniem tuningu należy dokładnie sprawdzić stan mechaniczny pojazdu. Może się okazać, że doskwierające nam braki mocy są wynikiem uszkodzonych wtryskiwaczy, nieszczelnego dolotu lub zużytej turbosprężarki. A na czym polega sam tuning? „Chip tuning to przede wszystkim dopasowanie modyfikacji pod kątem fabrycznej wytrzymałości poszczególnych podzespołów. Warunkiem udanego tuningu silnika jest doskonała znajomość jego fabrycznych parametrów. Przekroczenie granicy to najkrótsza droga do uszkodzenia silnika” – ostrzega specjalista z firmy ECU Performance, specjalizującej się w chip tuningu. Kluczem do sukcesu jest dopasowanie wszystkich parametrów na hamowni.

Obecnie możemy wyróżnić dwa rodzaje modyfikacji elektronicznych. Pierwszą są tzw. „power boxy”, które są podpinane do instalacji elektrycznej auta. Nie modyfikują one ustawień fabrycznych sterownika silnika. „Power boxy” stosowane są najczęściej w nowych autach, w przypadku których gwarancja zabrania ingerencji w ustawienia fabryczne. W pozostałych przypadkach wgrywane jest nowe oprogramowania dla sterownika. Dzięki temu łatwiej można dopasować nowy program do aktualnego stanu technicznego pojazdu i stopnia zużycia poszczególnych podzespołów.

Fachowo przeprowadzony chip tuning pozwala na znaczne podniesienie mocy silnika przy jednoczesnym zachowaniu trwałości poszczególnych jego podzespołów. Co istotne większa moc nie spowoduje radykalnego wzrostu spalania. To bardzo dobra wiadomość dla kierowców.

Oceń artykuł (3)
3.3
Komentarze
Dodaj komentarz