Kiedy zmienić opony na letnie?

Kiedy zmienić opony na letnie?

Kiedy za oknem zrobi się wreszcie cieplej, nadejdzie czas na wymianę opon. Najważniejsze jest, by korzystać z opon dostosowanych do panujących warunków atmosferycznych. Kierowcy doskonale wiedzą, że tylko dobrze dobrany produkt zagwarantuje oponom odpowiednią przyczepność, zaś pojazdowi - krótką drogę hamowania. Dowiedz się, kiedy najlepiej zmienić opony na letnie i jak wybrać te najlepsze.

Jak odróżnić opony zimowe od letnich?

Opony zimowe i letnie różnią się przede wszystkim składem mieszanki materiałów użytych do produkcji opony. Opony letnie produkowane są z mieszanki twardszej, sprawdzającej się, gdy za oknem temperatura przekracza 7 stopni Celsjusza. Opony zimowe z kolei mają specyficzny kształt bieżnika i posiadają gęstą siatkę lameli, czyli charakterystycznych nacięć, które wpływają na przyczepność opony i poprawiają właściwości trakcyjne, czyli ogólne bezpieczeństwo jazdy po śniegu lub oblodzonej drodze. Takie opony wyposażone są w wyprofilowane rowki odprowadzające na boki błoto pośniegowe i wodę. Opona zimowa nie nadaje się do jazdy latem, ponieważ jej budowa obniża sprawność na suchej powierzchni, a do tego w cieple miękka mieszanka gum twardnieje, pogarszając przyczepność i właściwości jezdne. Opony letnie w wysokich temperaturach są odpowiednio miękkie, co pozwala na dobre hamowanie.

Jakie opony letnie wybrać?

Na rynku mamy do wyboru wielu producentów i mnóstwo modeli w szerokim przedziale cenowym. Wybór drogiej opony nie zawsze jednak jest najlepszym pomysłem. Osoby jeżdżące rzadko mogą wybrać opony samochodowe ze średniej półki, droższe modele są raczej przeznaczone dla bardziej wymagających kierowców. Rozmiar opony powinien być dopasowany do pokonywanej na co dzień trasy. W mieście lepiej sprawdzają się wąskie i wysokie opony, natomiast w trasę lepsze są te szerokie i niskoprofilowe, gwarantujące lepszą przyczepność przy bardziej dynamicznej jeździe i podróży w wyższych prędkościach.

Istotna jest data produkcji opony, czyli rok, w jakim je wyprodukowano. Im bowiem starsze jest ogumienie, tym  szybciej będzie się ono zużywać, a co za tym idzie - nie będzie tak bezpieczne jak nowo wyprodukowane opony. Guma po dłuższym czasie staje się twarda i stopniowo traci swoje właściwości. Data produkcji znajduje się z boku opony

Należy sprawdzić, jaki bieżnik ma nowa opona. Precyzyjniej, chodzi tu o głębokość bieżnika. Zgodnie z przepisami pojazd nie może być wyposażony w opony letnie o głębokości rzeźby bieżnika mniejszej niż 1,6 mm. Zbyt płytki bieżnik nie sprawdzi się na mokrym podłożu, bo nie będzie dobrze odprowadzać wody. Poza głębokością rzeźby trzeba jeszcze pamiętać o właściwym wyważeniu kół.

Przed montażem warto sprawdzić, jakie powinno być ciśnienie w oponach. Odpowiednie napompowanie opony jest bardzo ważne, bo złe ciśnienie przyczynia się do większego lub nierównomiernego zużycia ogumienia oraz trudności z hamowaniem. Zbyt mocno napompowane opony ścierają się na środkowej części bieżnika, z kolei jeśli są niedopompowane, to ścierają się na brzegach. Informacja o optymalnym ciśnieniu znajduje się na tabliczce znamionowej, zlokalizowanej na przykład w bagażniku, w schowku, przy wlewie paliwa lub na wewnętrznej stronie słupka. Kontrola ciśnienia powinna być wykonywana raz w miesiącu.

Polski kodeks drogowy dopuszcza montaż różnych rodzajów opon na dwóch osiach pojazdu. Pamiętaj, że opony letnie montowane na jednej osi powinny być tego samego typu i marki oraz mieć tę samą rzeźbę bieżnika. Zamontowanie opon o różnych rozmiarach, indeksach nośności i prędkości (te informacje określone są przez producenta ogumienia) jest niezgodne z przepisami. Warto pamiętać, że istnieje możliwość stosowania opon o wyższym indeksie prędkości i nośności.

Kiedy zmieniać opony na letnie?

Ze względu na nieprzewidywalną wiosenną aurę zaleca się, by pod uwagę brać panujące warunki pogodowe. Przyjmuje się, że optymalnym momentem na zmianę opon na letnie jest czas, gdy średnia temperatura w ciągu doby przekracza 7 stopni Celsjusza. Pracownicy firm zajmujących się wulkanizacją opon zalecają, by opony zmieniać na przełomie marca i kwietnia.

Źródło: Rozporządzenie Ministra Infrastruktury z dnia 31 grudnia 2002 r. w sprawie warunków technicznych pojazdów oraz zakresu ich niezbędnego wyposażenia

Oceń artykuł (1)
5.0
Komentarze
Dodaj komentarz

Przeczytaj także