Artykuł sponsorowany

Kiedy i dlaczego należy naprawić filtr DPF w samochodzie?

Kiedy i dlaczego należy naprawić filtr DPF w samochodzie?

Aut wyposażonych w filtr cząstek stałych jest na rynku coraz więcej. Wynika to z proekologicznej polityki producentów samochodów osobowych i dostawczych. Filtry DPF i FAP w pojazdach użytkowanych wyłącznie w miastach stosunkowo często ulegają jednak kłopotliwym awariom, które powodują trudności w codziennej jeździe. Kiedy dokładnie trzeba wykonać naprawę filtra cząstek stałych i dlaczego jest to istotne?

Jakie są objawy uszkodzonego filtra DPF?

Wskutek braku zapewnienia warunków do wypalenia filtra cząstek stałych, nierzadko dochodzi do jego zapchania, a następnie uszkodzenia. Najczęściej wskazywanym przez kierowców objawem jest znaczny spadek mocy przy przyspieszaniu. Dodatkowo połączony on jest z pojawieniem się czarnego dymu z rury wydechowej. Jednostka napędowa przestaje pracować prawidłowo, co z kolei widoczne jest poprzez falowanie obrotów. Nierzadko samochody z uszkodzonym filtrem DPF gasną w trakcie jazdy, co może być niebezpieczne.

Problemy z filtrem cząstek stałych sygnalizowane są też przez komputer pokładowy. Na tablicy rozdzielczej pojawiają się kontrolki uszkodzenia silnika, który przechodzi w tryb awaryjny. Najczęstsze kody błędów w przypadku uszkodzenia filtrów DPF i FAP to P2002, P242F, P2463 oraz P2458. Samo ich komputerowe usunięcie nie pomoże w pozbyciu się problemu – niezbędne jest przeprowadzenie mechanicznej naprawy filtra DPF. W jaki sposób można go zregenerować i czy jest to skuteczne?

Naprawa i czyszczenie filtrów DPF i FAP

Regeneracja filtra cząstek stałych to przede wszystkim konieczność przeprowadzenia jego dokładnych oględzin. Należy przy tym pamiętać, że naprawa nie powinna opierać się na ingerencji w strukturę mechaniczną filtra. Jego rozcięcie czy inne formy modyfikacji sprawią, że pojazd nie będzie spełniał norm emisji spalin i przy najbliższym przeglądzie technicznym właściciel spotka się z negatywną decyzją diagnosty odnośnie dopuszczenia auta do ruchu. Sprawdzonym sposobem regeneracji jest czyszczenie hydrodynamiczne DPF.

Usługi w tym zakresie oferuje firma Ekofort, która zajmuje się kompleksową regeneracją filtrów cząstek stałych. Metoda ta przynosi oczekiwane rezultaty i pozwala uchronić kierowcę przed koniecznością wymiany podzespołu na nowy. Jest też w pełni legalna. Nierzadko bowiem można spotkać się z ofertami usunięcia filtra FAP czy DPF. Należy pamiętać, że takie działanie jest znaczącą ingerencją w układ wydechowy pojazdu i prowadzi do utraty gwarancji producenta w przypadku aut nowych, a także sporych problemów przy wykryciu modyfikacji w trakcie kontroli policyjnej lub przeglądu stanu technicznego samochodu.

Opracowanie:
Oceń artykuł (0)
0.0
Komentarze
Dodaj komentarz