Joga dla początkujących, czyli jak zacząć ćwiczyć?

Joga dla początkujących, czyli jak zacząć ćwiczyć?

Jeśli zamierzasz rozpocząć praktykę jogi, koniecznie postaraj się o pozytywne nastawienie. Joga relaksuje, więc pozbądź się złych emocji i zacznij działać. Pamiętaj, że opanowanie jogi nie jest łatwą sztuką. By osiągnąć oczekiwane efekty, potrzeba cierpliwości i regularnej praktyki. W artykule znajdziesz proste wskazówki, jak zacząć ćwiczyć od podstaw.

Strony www Strony www

1. Odpowiednio się przygotuj

Zanim rozpoczniesz swoją przygodę, zapoznaj się wcześniej z podstawowymi pozycjami jogi. Warto rozpocząć od mniej zaawansowanych ćwiczeń, które nie wymagają wielkich umiejętności oraz sprawności i nie niosą ryzyka kontuzji. Asany, które mogą być wykonywane przez osoby początkujące, to między innymi pozycje wchodzące w skład powitania słońca, czyli pies z głową w dół oraz do góry. Stosunkowo łatwą pozycją jogi jest również półmostek, a także siad skrzyżny lub pozycja kota, czyli koci grzbiet.

2. Znajdź przestrzeń dla siebie

Jeśli chcesz rozpocząć praktykę jogi samodzielnie w domowym zaciszu, musisz znaleźć odpowiednie miejsce. Dobrze, jeśli będzie przestronne i spokojne. Jeśli nie dysponujesz dużą przestrzenią, postaraj się, by w pokoju panował porządek. Bałagan nie sprzyja skupieniu. Koncentracja podczas wykonywania asan jest bardzo ważna. Przed rozpoczęciem wywietrz pokój.

Specjaliści rekomendują jednak skierowanie swoich pierwszych kroków prosto do szkoły lub klubu fitness, które oferują zajęcia jogi dla początkujących. Kontakt z instruktorem jest bardzo ważny, ponieważ tylko profesjonalista będzie w stanie podejść indywidualnie do Twojej sytuacji, ocenić możliwości oraz skorygować błędy.

Dzięki wskazówkom nabierzesz odwagi i wprowadzić dobre nawyki. Wtedy ćwiczenie w domu pójdzie jak z płatka.

3. Skompletuj strój

Nie musisz od razu sięgać po specjalne zestawy do jogi.

Przede wszystkim zwróć uwagę, by Twój strój był komfortowy i Cię nie ograniczał. Niektóre osoby zalecają luźne ubranie, jednak nie jest to idealne rozwiązanie, w szczególności dla początkujących. By wykonać prawidłowo wszystkie pozycje, musisz obserwować ruch swojego ciała, co zbyt obszerny strój może maskować. Najlepszą opcją będą wygodne legginsy.

Podobnie sprawa wygląda z górą stroju do jogi. Bluzka również powinna przylegać do ciała. W przeciwnym razie podczas wykonywania pozycji odwróconych materiał będzie opadał i przeszkadzał w prawidłowym ćwiczeniu. Trafnym wyborem może być bawełniany top na ramiączkach. Jeśli chodzi o obuwie, nie masz się czym martwić. Jogę praktykuje się na bosaka lub w skarpetkach. 

4. Wybierz akcesoria

Osoby początkujące wcale nie muszą kupować od razu mnóstwa akcesoriów, jednak niektóre z przyrządów z pewnością pomogą opanować podstawowe umiejętności i przydadzą się na dalszym etapie praktyki. Podstawą jest mata do jogi, która sprawia, że ciało zyskuje przyczepność i stabilizację. Powinna być odpowiednia długa, tzn. dłuższa niż wynosi Twój wzrost. Wtedy swobodnie będzie można się na niej położyć. W tym celu możesz wykorzystać koc, ale nie jest on tak stabilny jak mata. 

Dowiedz się więcej o tym, jaką matę do jogi wybrać.

Oprócz maty do ćwiczeń przydadzą się przyrządy do jogi, które pozwalają skrócić drogę do osiągnięcia określonych pozycji. Niezawodne mogą okazać się paski oraz klocki (drewniane lub piankowe), a także inne akcesoria ułatwiające ćwiczenia takie jak koce czy ręczniki.

5. Pamiętaj o oddechu

Podczas wykonywania jogi nie można zapomnieć o prawidłowym oddechu. Na zajęciach nie ma problemu, bo instruktor nieustannie przypomina o właściwym nawyku. W domu może być trudniej. Gdy zaczniesz ćwiczyć, może okazać się, ze wcale nie potrafisz dobrze oddychać. Często nabieramy zbyt mało powietrza do płuc, a w praktyce jogi bardzo ważne jest głębokie, miarowe oddychanie poprzez oddech brzuszny. 

Opracowanie:
Karolina
Redaktor pkt.pl
Oceń artykuł (0)
0.0
Komentarze
Dodaj komentarz