Artykuł sponsorowany

Jakie są rodzaje pasków klinowych?

Jakie są rodzaje pasków klinowych?
Funkcjonowanie auta i innych urządzeń mechanicznych zależy od sprawności licznych elementów. Jednym z ważniejszych, a jednocześnie najbardziej niepozornych jest pasek klinowy, nazywany czasem również paskiem napędowym. Na rynków znajdziemy kilka rodzajów paska klinowego – każdy z nich cechuje się odmienną konstrukcją i znajduje nieco inne zastosowanie. Jakie to rodzaje i czym się one między sobą różnią?

Paski klinowe – ogólna charakterystyka

Paski klinowe na pierwszy rzut oka wygląda jak pętla zrobiona z paska gumy. W rzeczywistości ich konstrukcja jest dużo bardziej skomplikowana – pod zewnętrzną powłoką wykonaną z tkaniny gumopodobnej znajdują się jeszcze dwie warstwy: nośna i podatna. Pierwsza z nich wykonywana jest najczęściej z linek stalowych, poliamidów bądź kevlaru, druga z mieszanki gumy z kauczukiem. Określenie „klinowy” pochodzi od kształtu przekroju paska, który przypomina klin – dzięki temu pasek dobrze wpasowuje się w zagłębienie w kołach pasowych i nie wypada z nich, o ile zostanie odpowiednio naprężony. Zadaniem paska klinowego w samochodzie jest przenoszenie pędu z wału korbowego na inne podzespoły silnika. Dzięki niemu możliwe jest funkcjonowanie alternatora, pompy wodnej, wspomagania kierownicy i klimatyzacji. Paski klinowe występują również w innych urządzeniach. Jakie są rodzaje pasów klinowych?

Pasy płaskie

Służą do przenoszenia mocy w napędach otwartych oraz stycznych. Przy zachowaniu niewielkich rozmiarów są w stanie przenosić duże moce. Znajdują zastosowanie w licznych gałęziach przemysłu oraz w transporcie bliskim.

Pasy zębate

Zgodnie z nazwą ich wewnętrzną powierzchnię, stykającą się z kołami pasowymi pokrywając charakterystyczne, poprzeczne zęby. Dzięki takiemu rozwiązaniu pasy zębate mogą być stosowane wszędzie tam, gdzie nie może dochodzić do poślizgu pasa. Wyróżnia się wiele podrodzajów pasów zębatych, każdy z nich o innym zastosowaniu. Przykładowo pasy zębaty typu Synchrobelt stosowane są w napędach synchronicznych, natomiast pasy Synchroforce do ciężkich napędów – te oraz wiele innych rodzajów pasów znajdziemy w ofercie firmy Wilhelm Herm. Müller Polska

Pasy wielorowkowe

Ich wewnętrzna powierzchnia pokryta jest rowkami, które utrzymują pas w tej samej pozycji na kole. Przeznaczone są one do przekładni z kołami o niewielkich średnicach, wykonujących dużą ilość obrotów.

Pasy wariatorowe

To pasy o szerokich profilu, które dzięki uzębieniu na wewnętrznej strona są w stanie pracować na kołach o mniejszych średnicach. Wykorzystywane są w przekładniach pasowych do płynnej zmiany prędkości obrotowej podczas ruchu.

Oceń artykuł (1)
5.0
Komentarze
Dodaj komentarz