Jakie są rodzaje pasków klinowych?
Paski klinowe – ogólna charakterystyka
Paski klinowe na pierwszy rzut oka wygląda jak pętla zrobiona z paska gumy. W rzeczywistości ich konstrukcja jest dużo bardziej skomplikowana – pod zewnętrzną powłoką wykonaną z tkaniny gumopodobnej znajdują się jeszcze dwie warstwy: nośna i podatna. Pierwsza z nich wykonywana jest najczęściej z linek stalowych, poliamidów bądź kevlaru, druga z mieszanki gumy z kauczukiem. Określenie „klinowy” pochodzi od kształtu przekroju paska, który przypomina klin – dzięki temu pasek dobrze wpasowuje się w zagłębienie w kołach pasowych i nie wypada z nich, o ile zostanie odpowiednio naprężony. Zadaniem paska klinowego w samochodzie jest przenoszenie pędu z wału korbowego na inne podzespoły silnika. Dzięki niemu możliwe jest funkcjonowanie alternatora, pompy wodnej, wspomagania kierownicy i klimatyzacji. Paski klinowe występują również w innych urządzeniach. Jakie są rodzaje pasów klinowych?
Pasy płaskie
Służą do przenoszenia mocy w napędach otwartych oraz stycznych. Przy zachowaniu niewielkich rozmiarów są w stanie przenosić duże moce. Znajdują zastosowanie w licznych gałęziach przemysłu oraz w transporcie bliskim.
Pasy zębate
Zgodnie z nazwą ich wewnętrzną powierzchnię, stykającą się z kołami pasowymi pokrywając charakterystyczne, poprzeczne zęby. Dzięki takiemu rozwiązaniu pasy zębate mogą być stosowane wszędzie tam, gdzie nie może dochodzić do poślizgu pasa. Wyróżnia się wiele podrodzajów pasów zębatych, każdy z nich o innym zastosowaniu. Przykładowo pasy zębaty typu Synchrobelt stosowane są w napędach synchronicznych, natomiast pasy Synchroforce do ciężkich napędów – te oraz wiele innych rodzajów pasów znajdziemy w ofercie firmy Wilhelm Herm. Müller Polska
Pasy wielorowkowe
Ich wewnętrzna powierzchnia pokryta jest rowkami, które utrzymują pas w tej samej pozycji na kole. Przeznaczone są one do przekładni z kołami o niewielkich średnicach, wykonujących dużą ilość obrotów.
Pasy wariatorowe
To pasy o szerokich profilu, które dzięki uzębieniu na wewnętrznej strona są w stanie pracować na kołach o mniejszych średnicach. Wykorzystywane są w przekładniach pasowych do płynnej zmiany prędkości obrotowej podczas ruchu.