Artykuł sponsorowany

Jakie są objawy uszkodzonych wtryskiwaczy paliwa?

Jakie są objawy uszkodzonych wtryskiwaczy paliwa?
Awaria wtryskiwaczy w zasadzie od zawsze jest dla właścicieli aut wyposażonych w silnik wysokoprężny największym koszmarem. Fakt ten wynika przede wszystkim z ogromnych kosztów, jakie niesie ze sobą tego typu usterka. Okazuje się jednak, że jeżeli zareaguje się odpowiednio wcześnie, komponenty można poddać skutecznemu zabiegowi regeneracji. Jakie zatem objawy powinny zwrócić uwagę kierowców?

Drgania silnika i zwiększone zużycie paliwa


Bardzo częstym objawem wadliwego funkcjonowania wtryskiwaczy są charakterystyczne drgania silnika. Niestety bardzo często usterka ta diagnozowana jest zbyt późno. Dlaczego? Otóż dlatego, że w tego typu przypadkach uwagę kieruje się przede wszystkim na zamachowe koło dwumasowe zaprojektowane po to, by wstrząsy redukować. W skrajnych przypadkach, świadczących o ogromnym zużyciu eksploatacyjnym wtryskiwaczy, drgania są bardzo odczuwalne nawet w kabinie. Ich intensywność kierowcy odczuwają głównie na biegu jałowym. Zjawisko to wynika z nierównego dawkowania paliwa w komorach spalania. W dłuższej perspektywie awaria prowadzi do naruszenia lub zniszczenia innych komponentów silnika.

Uwagę każdego kierowcy powinno zwrócić także znacznie zwiększone zużycie paliwa, które nie wynika ze zmiany stylu jazdy. Awaria ta świadczy o tym, iż któryś z wtryskiwaczy nie dostarcza paliwa w formie mgiełki, a w formie ciekłej – która nie może zostać spalona w odpowiedni sposób. Jeżeli zatem zauważymy, iż średnie zużycie zwiększyło się, jak najszybciej powinniśmy skorzystać z komputera diagnostycznego. Co jeszcze warto wiedzieć?

Zwiększony hałas i problemy z uruchomieniem


Choć nawet nowoczesne silniki Diesla nie należą do najcichszych dostępnych na rynku jednostek napędowych, to ze zinterpretowaniem zwiększonego hałasu wynikającego z ich pracy, nie powinien mieć trudności żaden kierowca. Objaw ten oczywiście nie jest charakterystyczny tylko i wyłącznie dla wtryskiwaczy, aczkolwiek logika podpowiada, aby skierować uwagę właśnie w stronę tych komponentów. Twarda, głośna i toporna praca silnika świadczy zazwyczaj o spadku wydajności wtryskiwaczy, co odczuwalne jest również m.in. poprzez zmniejszenie mocy. Bardzo zaniedbane wtryskiwacze mogą również przyczynić się do sytuacji, w której po prostu nie uda się nam uruchomić samochodu.

Jak twierdzą specjaliści z firmy Bosch Service, odkładanie w czasie wizyty u mechanika w przypadku pojawienia się pierwszych objawów, potrafi być odczuwalne finansowo. Niestety uszkodzenia wtryskiwaczy zawsze mają charakter progresywny i z każdym dniem dochodzi do pogłębiania się awarii. Jest to tym ważniejsze, im bardziej uświadomimy sobie fakt, że pojedynczy wtryskiwacz – w zależności od zastosowanej technologii i marki pojazdu – kosztuje od kilkuset do nawet kilku tysięcy złotych. A trzeba wyraźnie podkreślić, że w silniku znajdują się przynajmniej 3 lub 4. Wymiana pojedynczego elementu nie gwarantuje uzyskania oczekiwanych rezultatów.

Oceń artykuł (0)
0.0
Komentarze
Dodaj komentarz