Jakie są objawy świadczące o awarii zawieszenia samochodowego?
Zawieszenie to jedna z najczęściej serwisowanych części samochodu, co wzmaga zapewne standard polskich dróg. Nic w tym dziwnego, skoro przejmuje ono największe siły pochodzące od jazdy. Dowiedz się, jakie typy zawieszenia wyróżniamy, z jakich elementów jest ono zbudowane, jakie objawy towarzyszą awarii poszczególnych jego części, oraz gdzie najlepiej je serwisować.
Awaria zawieszenia
Koszty serwisowania zawieszenia są zależne od jego konstrukcji. Jeżeli nie jest skomplikowanie zbudowane, całkowicie rozbieralne i z możliwością łatwego wymienienia elementów – zdecydowanie koszty naprawy są znacznie tańsze. Nie zawsze jednak jest to konstrukcyjnie możliwe. Do bardzo częstych awarii zawieszenia należą zużycie: sworznia wahacza bądź jego gumowych elementów, łączników stabilizatora lub drążka kierowniczego. Charakterystycznymi objawami powyższych problemów jest: luz na kole; stukanie z tej strony, gdzie najeżdża się na nierówność; skrzypienie podłoża na nierównościach, piski z kół przy manewrowaniu, głośne stuki podczas jazdy przy zakręcie w prawo lub w lewo, pogorszenie właściwości jezdnych auta. Pojawienie się któregoś z wyżej wymienionych objawów sugeruje problemy z zawieszeniem. Warto wtedy udać się do profesjonalnego warsztatu samochodowego MWM Carmaster, gdzie poza naprawami mechanicznymi, można skorzystać z oferty przeglądu okresowego, serwisu klimatyzacji, czy z diagnostyki komputerowej.
Rodzaje zawieszenia
W samochodach małych i miejskich dominują raczej standardowe rozwiązania dotyczące zawieszenia. Najczęściej używaną konstrukcją są kolumny McPhersona z przodu i belka podatna z tyłu, które są łatwe w serwisowaniu. Taka konstrukcja nie zajmuje zbyt dużo miejsca i jest tania w produkcji, w związku z tym jest nieodłączną częścią aut kompaktowych. Droższe samochody mogą mieć zamontowane zawieszenie wielowahaczowe, w którym na jedno koło przypada kilka wahaczy. Zapewnia ono stały kąt nachylenia podczas skoków zawieszenia, co bardzo pomaga podczas prowadzenia samochodów na nierównościach. Minusem jednak są trudno dostępne oraz drogie części zamienne. Niezbyt drogie w serwisowaniu jest również zawieszenie tylne, które możemy znaleźć w małych samochodach. Auta wyższej klasy wyposażone są w zawieszenia hydropneumatyczne i pneumatyczne. Choć znacznie poprawiają komfort jazdy, to są bardzo drogie w naprawie.