Artykuł sponsorowany

Jakie są najczęstsze objawy uszkodzenia cylindrów w silniku i jak poradzić sobie z awarią?

Jakie są najczęstsze objawy uszkodzenia cylindrów w silniku i jak poradzić sobie z awarią?
Cylindry to jedne z najistotniejszych elementów silnika spalinowego, wewnątrz których porusza się tłok. Zapewniają one również hermetyczną obudowę, co pozwala na utrzymanie nadciśnienia w przestrzeni roboczej pomiędzy tłokiem a cylindrem. Ze względu na wymagające środowisko pracy oraz ogromne obciążenia eksploatacyjne, cylindry narażone są na różnego rodzaju usterki. Jak je rozpoznać i jak sobie z nimi poradzić?

Jakie są objawy uszkodzenia cylindrów?


Pierwszym objawem, który powinien zwrócić uwagę właściciela auta, jest kruczoczarny dym wydobywający się z układu wydechowego. W zdecydowanej większości przypadków świadczy on o niepełnym spalaniu paliwa w wyniku zbyt niskiego ciśnienia sprężania spowodowanego nieszczelnością pomiędzy tłokiem i cylindrem. Czarny kolor spalin może również świadczyć o wadliwie funkcjonującym układzie wtryskowym, dlatego też, aby ograniczyć potencjalne zniszczenia, należy jak najszybciej udać się do dobrego mechanika.

Kolejnym bardzo często spotykanym objawem wyeksploatowania cylindrów jest nierównomierna praca jednostki napędowej na niskich obrotach – wyjątkowo mocno odczuwalna na tzw. biegu jałowym. Kierowcy zmagający się z uszkodzonymi cylindrami bardzo często donoszą również o wyraźnym spadku mocy jednostki napędowej, ogromnych problemach z przyspieszaniem oraz o nietypowym zachowaniu silnika podczas pokonywania wzniesień. Za dość powszechny objaw uważa się również kłopoty z zapłonem – nawet przy dodatnich temperaturach. Co jeszcze warto wiedzieć?

Jak naprawia się cylindry?


Choć dostrzeżenie samych objawów nie powinno być dla kierowców szczególnie trudne, to zupełnie inaczej sprawa wygląda w przypadku określenia stanu technicznego cylindrów oraz gniazd zaworowych. Z racji tego, że elementy znajdują się wewnątrz korpusu silnika, do wynikania rzetelnych oględzin potrzebny jest specjalistyczny sprzęt, czyli komputer diagnostyczny. Dlatego też poszukując kompleksowego wsparcia technicznego w tym zakresie, warto skorzystać jedynie z usług renomowanych warsztatów mechaniki pojazdowej takich jak m.in. Auto-Szlif.

Jeżeli wskazania komputera rzeczywiście wykażą, że za niepoprawne działanie jednostki napędowej rzeczywiście odpowiadają zużyte cylindry, to wbrew powszechnie panującej opinii – nie trzeba załamywać rąk. Są to elementy, które bardzo dobrze poddają się regeneracji. W przypadku cylindrów proces ten polega na roztoczeniu cylindra na ponadwymiarowy wymiar naprawczy w celu uzyskania odpowiedniego spasowania między tłokiem a cylindrem. Usługa wykonywana jest na wytaczarce pionowej i honownicy, które zapewniają precyzję obróbki elementu do tysięcznej części milimetra.

Oceń artykuł (0)
0.0
Komentarze
Dodaj komentarz