Artykuł sponsorowany

Jakie rodzaje znaków poziomych znajdziesz na polskich drogach i co oznaczają?

Jakie rodzaje znaków poziomych znajdziesz na polskich drogach i co oznaczają?
Początkujący kierowcy znaczniej mniej uwagi przykładają do nauki znaków poziomych, choć są one przecież równie ważne, co pionowe. Za ich nieprzestrzeganie grożą wysokie mandaty i nałożenie punktów karnych. Warto wiedzieć, jakie znaki pionowe można znaleźć na polskich ulicach i co dokładnie oznaczają, aby nie stwarzać zagrożenia i nie narazić się na konflikt z prawem.

Co oznaczają poszczególne znaki poziome?

Znaki poziome są to symbole graficzne, które maluje się na powierzchni jezdni lub placu (parkingu, osiedla itd.). Ich głównym zadaniem jest usprawnienie ruchu, gdyż nie zawsze znaki pionowe są wystarczająco klarownym rozwiązaniem. Wśród znaków poziomych na polskich drogach, można znaleźć najczęściej:

  • P-1 – składające się z pojedynczej przerywanej linii, która rozdziela lub wyznacza pasy ruchu.
  • P-2 – linie pojedyncze ciągłe, w polskim prawie istnieje zakaz przejeżdżania przez nią, a co za tym idzie, przede wszystkim wyprzedzania w miejscach, w których została namalowana między pasami.
  • Od P-3 do P-5 – kombinacje dwóch poprzednich linii, w zależności od pasa, którego dotyczą.
  • P-6 – linia przerywana o wydłużonych odcinkach, pełni funkcję ostrzegawczą.
  • P-7 – przerywana lub ciągła linia krawędziowa.
  • P-8 – strzałki kierunkowe, które informują czy na danym pasie istnieje nakaz: jazdy prosto, skrętu, zawracania.
  • P-9 – strzałka naprowadzająca, informuje o konieczności zmiany pasa.
  • P-10 – charakterystyczna „zebra”, oznaczająca przejście dla pieszych.
  • P-11 – przejazd dla rowerzystów.
  • P-12 – prostopadła do pasu ruchu linia, oznacza nakaz bezwzględnego zatrzymania się. Często towarzyszy jej również napis STOP (P-16).
  • P-13 – linia prostopadła do pasu ruchu, złożona z trójkątów, świadczy o warunkowym nakazie zatrzymania się.
  • P-14 – linia prostopadła do pasu ruchu, przerywana. Najczęściej pojawia się przed przejściem dla pieszych i wyznacza miejsce ewentualnego zatrzymania się.
  •  P-15 – trójkąt podporządkowania u wylotu drogi.
  •  P-17 – zygzak wygraniczający linię przystankową, na całej jego długości obowiązuje zakaz zatrzymywania się.
  • P-18 – stanowisko postojowe, gdy jest na nie naniesiony symbol koperty, powierzchnia ta jest zarezerwowana dla określonych pojazdów (P-20).
  • P-21 – powierzchnia wyrysowana i przekreślona gęstymi pasami, oznacza miejsce wyłączone z ruchu. Nie wolno na nią najeżdżać ani zatrzymywać pojazdu.

Poziome znaki tymczasowe – gdzie je znajdziemy?

Wyżej wymienione znaki poziome są tylko niektórymi, ale można powiedzieć – tymi najważniejszymi. Warto jednak wspomnieć, że istnieją wyjątki, kiedy klasyczne znaki poziome nie mogą być przestrzegane. Dzieje się tak wtedy, gdy w ich obrębie pojawią się znaki poziome tymczasowe. Można je rozpoznać po charakterystycznym, intensywnie żółtym kolorze. Jeśli znajdują się one na drodze, nie zwracamy uwagi na znaki namalowane standardową białą farbą, aż do momentu zakończenia oznakowania tymczasowego. Zwykle stosuje się je w obrębie uszkodzonej nawierzchni lub robót drogowych.

Profesjonalnym malowaniem znaków poziomych oraz tworzeniem kompleksowych oznaczeń w obrębie dróg publicznych, prywatnych oraz parkingów, zajmuje się warszawska firma Znakserwis, która łączy w sobie doświadczonych pracowników drogowych oraz najwyższej jakości materiały.

Oceń artykuł (0)
0.0
Komentarze
Dodaj komentarz