Artykuł sponsorowany

Jakie obowiązki ewidencyjne ma właściciel firmy?

Jakie obowiązki ewidencyjne ma właściciel firmy?
Bez względu na to, jaki charakter ma Twoja działalność, jesteś zobowiązany do sporządzania niezbędnych ewidencji. Jest to przede wszystkim ewidencja przychodów, środków trwałych i wyposażenia, pracownicza, a także księga przychodów i rozchodów. Ze względu na dużą ilość formalności, warto skorzystać z usług biura rachunkowego. Na czym dokładnie polega prowadzenie ewidencji w firmie?

Obowiązki ewidencyjne

W Polsce obowiązek ewidencyjny dotyczy wszystkich przedsiębiorców. Właściciel firmy jest zobowiązany dla celów podatkowych prowadzić:

  1. Ewidencję przychodów – jest prowadzona przez osoby, które zdecydowały się odprowadzać podatek w formie ryczałtu od przychodów ewidencjonowanych. W ryczałcie wyróżnia się aż pięć stawek oprocentowania – od 3% do 20%.
  2. Ewidencję środków trwałych – to wszystko to, czego zakup jest realizowany z myślą o użytkowaniu w ciągu najbliższych 12 miesięcy. Wartość w momencie zakupu nie może przekraczać 3500 PLN.
  3. Księgę przychodów i rozchodów – prowadzić ją muszą przedsiębiorcy, którzy decydują się odprowadzać podatki na zasadach ogólnych. Ten rodzaj ewidencji służy do dokumentacji kosztów przychodów i rozchodów.
  4. Ewidencję wyposażenia – obejmuje wyposażenie, którego wartość początkowa przekracza 1500 PLN. Należy pamiętać, aby uwzględniać również datę oraz przyczynę likwidacji danego wyposażenia.  
  5. Ewidencję pracowniczą – ułatwia rozliczanie wynagrodzeń, a także odprowadzanie podatków i opłat na rzecz ubezpieczeń zdrowotnych i społecznych.

Żeby nie pogubić się w dokumentacji, wcale nie trzeba posiadać własnego księgowego, który będzie zatrudniony na zasadzie pracownika. Istnieje również możliwość nawiązania współpracy z zewnętrzną firmą, co będzie o wiele mniejszym kosztem.

Zalety biura rachunkowego

 Nie bez powodu większość przedsiębiorców decyduje się na korzystanie z pomocy profesjonalnego biura rachunkowego w zakresie wszystkich firmowych formalności. Kompleksowe usługi świadczy między innymi firma Saldo, której siedziba znajduje się w Kluczborku. Największą zaletą jest przede wszystkim bezpieczeństwo. Doświadczony księgowy dokładnie wie, które dokumenty należy przygotowywać i w jaki sposób to robić. W ten sposób można wyeliminować wiele pomyłek i błędów, które skutkują nałożeniem kar np. przez Urząd Skarbowy. Korzyści płynące z zatrudnienia biura rachunkowego to także oszczędność pieniędzy i zapewnienie sobie dobrego zaplecza doradczego. Księgowy zaoferuje optymalne rozwiązanie podatkowe i ulgi. Właściciel firmy nie będzie musiał martwić się o niepotrzebne wydatki i pilnowanie terminów składania niezbędnych dokumentów lub uiszczania opłat.

Oceń artykuł (0)
0.0
Komentarze
Dodaj komentarz