Artykuł sponsorowany

Jakich formalności należy dopełnić przy zakupie domu z rynku wtórnego?

Jakich formalności należy dopełnić przy zakupie domu z rynku wtórnego?

Czy zastanawiasz się nad zakupem domu z rynku wtórnego? Być może znalazłeś go w okolicy,  która bardzo Ci odpowiada, do tego nieruchomość jest idealnej wielkości, ma przemyślany układ, zadbany ogród, atrakcyjną cenę i możesz od razu w niej zamieszkać. Rzeczywiście kupowanie domu z rynku wtórnego ma wiele zalet, jeśli jednak chcesz się nim cieszyć, dowiedz się najpierw, jakich formalności należy dopełnić przy zakupie.

Zakup domu z rynku wtórnego – formalności

Aby stać się właścicielem domu z rynku wtórnego należy z dotychczasowym właścicielem podpisać umowę w formie aktu notarialnego. Sprawa wydaje się prosta. W rzeczywistości jednak formalności jest zazwyczaj znacznie więcej.  Do notariusza należy się bowiem udać z następującymi dokumentami:

  • odpis z Księgi Wieczystej,

  • poświadczenie własności – np. umowa kupna, akt notarialny potwierdzający nabycie nieruchomości w spadku albo w ramach darowizny,

  • wypis z rejestru gruntów,

  • zaświadczenie potwierdzające, że działka nie jest objęta planem urządzania lasu – trzeba o nie złożyć wniosek u starosty,

  • zaświadczenie o osobach zameldowanych w sprzedawanej nieruchomości,

  • potwierdzenie, że obiekt budowlany został przyjęty do użytku,

  • dokumenty potwierdzające tożsamość.

Oznacza to, że właściciel domu musi ze sporym wyprzedzeniem zacząć gromadzić odpowiednią dokumentację. Jeśli chcesz mieć pewność, że wszystkie formalności zostały dopilnowane, możesz  skorzystać z pomocy biura nieruchomości Mój Dom. Fachowe wsparcie doświadczonych pośredników umożliwia sprawne przeprowadzenie transakcji bez groźnych w skutkach pomyłek.

Formalności po zakupie domu 

Kiedy już staniesz się właścicielem domu z rynku wtórnego, pamiętaj, żeby zadbać o ubezpieczenie domu. Jeśli finansowałeś go z kredytu hipotecznego, to ubezpieczenie już masz, ponieważ jest wymagane, żeby dostać środki. Jeśli jednak pieniądze wyłożyłeś z własnej kieszeni, pamiętaj, żeby natychmiast po zakupie domu go ubezpieczyć.

Kolejna ważna kwestia to zgłoszenie zakupu nieruchomości w urzędzie gminy albo miasta. Zrobisz to elektronicznie lub bezpośrednio, korzystając z wniosku IN-1. Jest to konieczne, żeby móc opłacać podatek od nieruchomości.

Jest jeszcze jedna ważna kwestia. Zakup domu z rynku wtórnego wiąże się z koniecznością przejęcia umów z dostawcami mediów w ramach cesji albo wybrania innych dostawców i podpisanie z nimi nowych umów. Żeby móc normalnie funkcjonować, powinieneś zająć się tym jak najszybciej. Kiedy już przebrniesz przez wszystkie formalności, pozostanie Ci cieszyć się swoim nowym domem.

Oceń artykuł (0)
0.0
Komentarze
Dodaj komentarz