Artykuł sponsorowany

Jakich formalności należy dopełnić po śmierci bliskiej nam osoby?

Jakich formalności należy dopełnić po śmierci bliskiej nam osoby?

Śmierć najbliższych to tragedia dla wszystkich członków rodziny. Jest to także wydarzenie, które wiąże się z koniecznością dopełnienia kilku istotnych formalności - wielu ludzi w chwili śmierci bliskiej osoby nie jest w stanie myśleć o tego typu sprawach i trudno im się dziwić... Warto jednak wiedzieć, że odpowiednie ich załatwienie i przedłożenie wszystkich dokumentów tam gdzie trzeba to wymóg, bez którego nie ma mowy o pogrzebie. O niektóre z nich warto zadbać już w dniu śmierci najbliższego.


- To zrozumiałe, że w momencie, w którym odchodzi najbliższy nam człowiek trudno się pozbierać. W pierwszej chwili trudno w ogóle myśleć o urzędowych sprawach i formalnościach. A te niestety stanowią obowiązek. W takich chwilach konieczna jest obecność innych bliskich: dzieci, rodzeństwa czy kuzynostwa, którzy poza psychicznym wsparciem często biorą na siebie załatwienie przynajmniej pierwszych, podstawowych spraw - tłumaczy specjalista z Firmy Pogrzebowej Exitus.


Pierwsza ważna formalność, której trzeba dopełnić, ma miejsce już w chwilę po śmierci bliskiego. Załatwienie Karty Zgonu to konieczny krok, w przeciwnym razie ciało nie może być odebrane z miejsca, w którym śmierć miała miejsce. Jej uzyskanie różni się w zależności od tego, czy do śmierci doszło w domu czy też w szpitalu. W przypadku tego pierwszego konieczne jest powiadomienie lekarza pogotowia ratunkowego, który przyjeżdża, stwierdza zgon i wystawia dokument. W szpitalu kartę otrzymujemy z rąk medyka prowadzącego. Jeszcze inaczej wygląda to w sytuacji, w której śmierć nastąpiła nagle i z przyczyn nienaturalnych, między innymi przez wypadek lub przestępstwo - wtedy ciało zostaje przetransportowane do Zakładu Medycyny Sądowej, a my musimy wystąpić do Prokuratury o jego wydanie za pomocą pisemnego wniosku. Karta zgonu zostaje wystawiona przez ZMS po przeprowadzeniu autopsji. W każdym z wyżej wymienionych przypadków wystawienie dokumentu następuje nieodpłatnie. To konieczna i podstawowa formalność, ponieważ bez okazania karty nikt nie zdecyduje się na transport zwłok do kostnicy, nie będziemy mieli możliwości pochowania zmarłego, a urząd stanu cywilnego nie wystawi aktu zgonu.


Konieczne jest także zgłoszenie śmierci bliskiego w Urzędzie Stanu Cywilnego, właściwego ze względu na miejsce zgonu. Należy to zrobić w ciągu trzech dni, a kiedy zgon nastąpił wskutek choroby zakaźnej - maksymalnie w ciągu 24 godzin. Jeżeli śmierć nastąpiła w szpitalu lub zakładzie opieki, obowiązek powiadomienia USC ciąży na tych instytucjach. Akt zgonu uzyskamy dopiero po przedłożeniu kompletu dokumentów: dowodu osobistego zmarłego, książeczki wojskowej (w przypadku mężczyzn do 50 lat), odpisu aktu urodzenia (w przypadku dzieci) oraz wniosku o wydanie trzech bezpłatnych odpisów skróconych aktu zgonu. Dodatkowo należy okazać swój dowód osobisty jako osoby zgłaszającej oraz odpis aktu małżeństwa, jeżeli zmarły był naszym współmałżonkiem.


W drugiej kolejności należy zawiadomić zakład pogrzebowy, który przewiezie ciało zmarłego do swojej chłodni lub kostnicy miejskiej. Wybór zakładu nie powinien przysporzyć trudności - firmy świadczące te usługi działają w każdym mieście i wsi, często w pobliżu szpitali czy cmentarzy. Niektóre z nich oferują dodatkową pomoc przy załatwieniu pozostałych formalności związanych z organizacją pogrzebu. Istotną kwestią jest podpisanie umowy z konkretnym wyszczególnieniem cen oraz usług, za które będziemy płacić.


Nie należy zapomnieć również o formalnościach związanych z uzyskaniem zasiłku pogrzebowego. Przysługuje on tylko wtedy, kiedy zmarły był ubezpieczony, pobierał rentę lub emeryturę (lub spełniał kryteria do ich pobierania) albo był członkiem rodziny ubezpieczonego, emeryta czy rencisty. - Na tę chwilę zasiłek wynosi 4000 zł i przysługuje tej osobie, która pokryła koszty pogrzebu. Jeżeli tych osób było więcej, to kwota zostaje podzielona proporcjonalnie do poniesionych kosztów; z tego względu dofinansowanie może dostać także pracodawca, dom pomocy społecznej, gmina lub powiat, które zapłaciły za pogrzeb - stwierdza specjalista Exitus.


Aby uzyskać zasiłek należy przedłożyć wniosek o jego wypłatę, skrócony odpis aktu zgonu, rachunki poniesionych kosztów, dokumenty potwierdzające pokrewieństwo oraz zaświadczenie płatnika o podleganiu ubezpieczeniu w dniu śmierci.

Oceń artykuł (2)
2.5
Komentarze
Dodaj komentarz