Jakich formalności należy dopełnić po śmierci bliskiej nam osoby?
Śmierć najbliższych to tragedia dla wszystkich członków rodziny. Jest to także wydarzenie, które wiąże się z koniecznością dopełnienia kilku istotnych formalności - wielu ludzi w chwili śmierci bliskiej osoby nie jest w stanie myśleć o tego typu sprawach i trudno im się dziwić... Warto jednak wiedzieć, że odpowiednie ich załatwienie i przedłożenie wszystkich dokumentów tam gdzie trzeba to wymóg, bez którego nie ma mowy o pogrzebie. O niektóre z nich warto zadbać już w dniu śmierci najbliższego.
- To zrozumiałe, że w momencie, w którym odchodzi najbliższy nam człowiek trudno się pozbierać. W pierwszej chwili trudno w ogóle myśleć o urzędowych sprawach i formalnościach. A te niestety stanowią obowiązek. W takich chwilach konieczna jest obecność innych bliskich: dzieci, rodzeństwa czy kuzynostwa, którzy poza psychicznym wsparciem często biorą na siebie załatwienie przynajmniej pierwszych, podstawowych spraw - tłumaczy specjalista z Firmy Pogrzebowej Exitus.
Pierwsza ważna formalność, której trzeba dopełnić, ma miejsce już w chwilę po śmierci bliskiego. Załatwienie Karty Zgonu to konieczny krok, w przeciwnym razie ciało nie może być odebrane z miejsca, w którym śmierć miała miejsce. Jej uzyskanie różni się w zależności od tego, czy do śmierci doszło w domu czy też w szpitalu. W przypadku tego pierwszego konieczne jest powiadomienie lekarza pogotowia ratunkowego, który przyjeżdża, stwierdza zgon i wystawia dokument. W szpitalu kartę otrzymujemy z rąk medyka prowadzącego. Jeszcze inaczej wygląda to w sytuacji, w której śmierć nastąpiła nagle i z przyczyn nienaturalnych, między innymi przez wypadek lub przestępstwo - wtedy ciało zostaje przetransportowane do Zakładu Medycyny Sądowej, a my musimy wystąpić do Prokuratury o jego wydanie za pomocą pisemnego wniosku. Karta zgonu zostaje wystawiona przez ZMS po przeprowadzeniu autopsji. W każdym z wyżej wymienionych przypadków wystawienie dokumentu następuje nieodpłatnie. To konieczna i podstawowa formalność, ponieważ bez okazania karty nikt nie zdecyduje się na transport zwłok do kostnicy, nie będziemy mieli możliwości pochowania zmarłego, a urząd stanu cywilnego nie wystawi aktu zgonu.
Konieczne jest także zgłoszenie śmierci bliskiego w Urzędzie Stanu Cywilnego, właściwego ze względu na miejsce zgonu. Należy to zrobić w ciągu trzech dni, a kiedy zgon nastąpił wskutek choroby zakaźnej - maksymalnie w ciągu 24 godzin. Jeżeli śmierć nastąpiła w szpitalu lub zakładzie opieki, obowiązek powiadomienia USC ciąży na tych instytucjach. Akt zgonu uzyskamy dopiero po przedłożeniu kompletu dokumentów: dowodu osobistego zmarłego, książeczki wojskowej (w przypadku mężczyzn do 50 lat), odpisu aktu urodzenia (w przypadku dzieci) oraz wniosku o wydanie trzech bezpłatnych odpisów skróconych aktu zgonu. Dodatkowo należy okazać swój dowód osobisty jako osoby zgłaszającej oraz odpis aktu małżeństwa, jeżeli zmarły był naszym współmałżonkiem.
W drugiej kolejności należy zawiadomić zakład pogrzebowy, który przewiezie ciało zmarłego do swojej chłodni lub kostnicy miejskiej. Wybór zakładu nie powinien przysporzyć trudności - firmy świadczące te usługi działają w każdym mieście i wsi, często w pobliżu szpitali czy cmentarzy. Niektóre z nich oferują dodatkową pomoc przy załatwieniu pozostałych formalności związanych z organizacją pogrzebu. Istotną kwestią jest podpisanie umowy z konkretnym wyszczególnieniem cen oraz usług, za które będziemy płacić.
Nie należy zapomnieć również o formalnościach związanych z uzyskaniem zasiłku pogrzebowego. Przysługuje on tylko wtedy, kiedy zmarły był ubezpieczony, pobierał rentę lub emeryturę (lub spełniał kryteria do ich pobierania) albo był członkiem rodziny ubezpieczonego, emeryta czy rencisty. - Na tę chwilę zasiłek wynosi 4000 zł i przysługuje tej osobie, która pokryła koszty pogrzebu. Jeżeli tych osób było więcej, to kwota zostaje podzielona proporcjonalnie do poniesionych kosztów; z tego względu dofinansowanie może dostać także pracodawca, dom pomocy społecznej, gmina lub powiat, które zapłaciły za pogrzeb - stwierdza specjalista Exitus.
Aby uzyskać zasiłek należy przedłożyć wniosek o jego wypłatę, skrócony odpis aktu zgonu, rachunki poniesionych kosztów, dokumenty potwierdzające pokrewieństwo oraz zaświadczenie płatnika o podleganiu ubezpieczeniu w dniu śmierci.