Artykuł sponsorowany

Jaka jest funkcja sprężyn zawieszenia?

Jaka jest funkcja sprężyn zawieszenia?

Zawieszenie auta składa się z wielu różnych elementów. Wymienia się między innymi zwrotnice, wahacze, a ponadto piasty kół. Główne komponenty zawieszenia samochodowego to jednak amortyzatory w połączeniu ze sprężyną. Drugi z wymienionych produktów zalicza się do elementów magazynujących energię. Pełni więc bardzo ważne zadanie. Dlatego warto dowiedzieć się więcej na temat działania tego wyrobu.

Jakie jest działanie sprężyny zawieszenia?

W momencie, gdy koło samochodu najeżdża na wybój, dochodzi do ściśnięcia zwojów sprężyny. W konsekwencji doprowadzona zostaje energia. Następnie zostaje ona oddana na nadwozie. W związku z tym na ten komponent przekazana zostaje cała siła, która pochodzi z wyboju. Amortyzator sprawia, że ta siła jest mniejsza. Każda sprężyna łagodnie stłumi działającą na nią siłę, a także nie pozwoli na pełne oddanie energii. Jest to związane z tarciem wewnętrznym w produkcie, a więc oporem cząstek, z których złożony jest wskazany komponent. Ta właściwość zabezpiecza przed drganiami.

Jak zbudowana jest sprężyna?

Prezentowany produkt zbudowany jest ze zwijanego na gorąco drutu. Element ten jest na końcu poddawany obróbce cieplnej. Najważniejsze parametry wyrobu to ilość zwojów, ich zagęszczenie, a ponadto długość sprężyny. Wymienia się trzy typy sprężyn zawieszania, a mianowicie liniową, progresywną i degresywną. Ostatnia nie jest wykorzystywana w samochodach. Pierwsza jest najprostsza. W tym przypadku siła jest proporcjonalna do ugięcia.

Podstawowe informacje dotyczące eksploatacji sprężyny

Sprężyna zawieszenia nie wymaga wymiany płynów, przeprowadzania systematycznej kontroli czy też smarowania. Natomiast wadą jest starzenie się struktury. Minusem jest również wpływ warunków atmosferycznych na korozję komponentu. Połączenie tych czynników może doprowadzić do pęknięcia sprężyny. Jednakże śrubowa budowa pozwala na kontynuację pracy nawet w takiej sytuacji – podkreśla specjalista reprezentujący firmę ZPH Śnieżek, która zajmuje się produkcją sprężyn przedniego i tylnego zawieszenia. W przypadku, gdy jest to artykuł liniowy, prowadzenie pojazdu nie ulegnie zmianie. W takiej sytuacji należy jednak sprężynę wymienić. Podstawowe symptomy świadczące o pęknięciu to charakterystyczne stukanie przy hamowaniu czy przyspieszaniu.

Oceń artykuł (0)
0.0
Komentarze
Dodaj komentarz