Materiał Partnera

Jak zregenerować silnik samochodowy?

Jak zregenerować silnik samochodowy?

Silnik to z jednej strony najistotniejsza część w każdym samochodzie, a z drugiej – jedna z najbardziej narażonych na uszkodzenie. Intensywne użytkowanie pojazdu sprawia, że części silnika wycierają się i dochodzi do ich usterek. Ponieważ kupno nowej jednostki napędowej jest często nieopłacalne, właściciele chętnie decydują się na regenerację silnika. Jak przebiega ten proces?

Regeneracja to kompleksowa naprawa silników samochodowych, mająca na celu odtworzenie konstrukcji poszczególnych podzespołów, by działały jak nowe. W tym celu dokładnie myje się silnik i rozbiera go na mniejsze elementy, które poddaje się weryfikacji i ewentualnej kwalifikacji do wymiany bądź regeneracji.

Wały korbowe i korbowody

Wał korbowy wraz z korbowodami tworzy mechanizm korbowy odpowiedzialny za zmianę ruchu posuwisto-zwrotnego na ruch obrotowy, przez co jest on kluczowym elementem silników samochodowych. Regeneracja wałów korbowych polega na dokładnym szlifowaniu czopów. W celu podniesienia jakości ich powierzchni przeprowadza się również polerowanie czopów wału, co sprawia, że lepiej współpracują one z panewkami. To z kolei usprawnia wykonywanie ruchu obrotowego i zwiększa trwałość całego mechanizmu. Jeśli zużycie wału jest bardzo silne, istnieje możliwość odbudowy zniszczonych czopów. W tym celu przeprowadza się ich napawanie.

Jeśli chodzi o regenerację korbowodów, to naprawie podlegają stopy i główki. - Mówi pracownik firmy JURGAL specjalizującej się w regeneracji i obróbce skrawaniem elementów metalowych. - Stopie nadaje się odpowiednie parametry techniczne, aby spełniała normy katalogowe. Regeneracja główki poprzez wymianę i roztaczanie tulejki pozwala z kolei na właściwą pracę tulejki i sworznia tłokowego. Prace końcowe polegają na wyważeniu wału i korbowodów, co przyczynia się do usprawnienia pracy silnika.

Głowice

Naprawa głowic to jedno z głównych zadań wchodzących w zakres remontu silnika. Regenerację tego elementu rozpoczyna się od wykrycia ewentualnych nieszczelności. Uszkodzone, zerwane i zapieczone elementy zostaną usunięte. Szczelność głowicy przywraca się poprzez jej spawanie. Wymienia się gniazda zaworowe oraz w razie konieczności wymienia się prowadnice na nowe poprzez spęczenie i honowanie. Zawory są szlifowane, a gniazda zaworowe – frezowane, następnie sprawdza się ich szczelność. Istotnym elementem regeneracji głowic jest również planowanie ich powierzchni, czyli dokładne wyrównanie.

Bloki i tuleje cylindrowe

Regeneracja silnika samochodowego polega również na naprawie bloków oraz tulei cylindrowych. Aby nadać cylindrom pożądane parametry techniczne, niezbędne jest ich wytaczanie. Honowanie, czyli szlifowanie krzyżowe. Te same metody obróbki, czyli wytaczanie oraz honowanie, wykorzystuje się w celu osiowania łoża pod wał korbowy. Wytacza się również panewki pod wałek rozrządu. Powierzchnie bloku poddaje się planowaniu w celu uzyskania równej powierzchni. 

Regeneracja silnika samochodowego przeprowadzona przez doświadczonych fachowców pozwoli tchnąć nowe życie w każde auto.

Oceń artykuł (1)
5.0
Komentarze
Dodaj komentarz