Artykuł sponsorowany

Jak zdiagnozować uszkodzony układ ABS?

Jak zdiagnozować uszkodzony układ ABS?

Wraz z rozwojem technologii samochodowej ulepszono systemy bezpieczeństwa np. układ ABS, aby zapewnić lepsze wrażenia z jazdy. Obecnie układ przeciwblokujący jest częścią prawie wszystkich nowoczesnych pojazdów. Został specjalnie zaprojektowany po to, aby ułatwić hamowanie auta w sytuacji awaryjnej. Wtedy samochód nie wpadnie w poślizg podczas hamowania i skraca drogę hamowania.

Bezpieczne hamowanie

Dla bezpiecznego hamowania warto zadbać o dobrą kondycję amortyzatorów, zaworów i łożysk. Z czasem układ hamulcowy może się zużyć. Gdy zaczniesz zauważać pierwsze niepokojące objawy, zgłoś się tak szybko do warsztatu, jak to tylko możliwe. Nie czekaj, aż ulegnie całkowitej awarii. Regularna konserwacja obejmuje dokładne sprawdzanie przewodów, połączeń elektrycznych i czystość czujnika. Możesz skorzystać z pomocy doświadczonego elektromechanika w warsztacie Mechanika i elektromechanika samochodowa. Jest przynajmniej kilka przyczyn, dlaczego włącza się kontrolka ABS.

Świeci kontrolka ABS.

Jeśli kontrolka ABS świeci na desce rozdzielczej, może wskazywać na problem z układem ABS. Prawdopodobnie wystąpił problem jednym z czujników lub pierścieniem. Nie musisz od razu wpadać w panikę. Problem nie musi być poważny. Czasami czujnik ABS się zabrudził. Jednak czasem problem może być też poważniejszy. Na przykład zepsuł się czujnik lub pierścień ABS.

System ABS włącza się przy niskich prędkościach.

Łopatka hamulcowa może czasami niewłaściwie oceniać lub gwałtownie reagować przy niskich prędkościach, np. podczas jazdy na lodzie. Wtedy układ ABS niepotrzebnie się włącza przy mniejszej prędkości. To wyraźny objaw uszkodzonego pierścienia ABS.  Uszkodzony pierścień ABS nie jest uważany za usterkę przez system dlatego kontrolka nie włączy się na początku. Przy różnych okazjach ABS może się nawet kilkakrotnie włączać i wyłączać. Uszkodzony pierścień ABS wysyła nieprawidłowy sygnał. Zmniejsza kontrolę nad pojazdem i zwiększa drogę hamowania. Zwykle potrzebna jest tylko wymiana pierścienia. Czasami może być też wskazana całkowita wymiana wału napędowego i/lub przegubów.

ABS wyłącza się całkowicie podczas hamowania.

W sytuacji awaryjnej ABS musi się normalnie aktywować. Wtedy zmniejsza prędkość pojazdu. Utrata przyczepności i poślizg powinny zostać całkowicie wyeliminowane lub maksymalnie zredukowane podczas hamowania. Jeśli zauważysz, że samochód potrzebuje więcej czasu na hamowanie, wpada w poślizg albo ma mniejszą przyczepność, układ ABS jest uszkodzony. Wtedy wybierz się do profesjonalnego mechanika, który szybko zdiagnozuje i naprawi problem.

Oceń artykuł (0)
0.0
Komentarze
Dodaj komentarz