Materiał Partnera

Jak zadbać o układ rozrządu w samochodzie?

Jak zadbać o układ rozrządu w samochodzie?
Układ rozrządu jest jednym z najważniejszych, jeśli nie najważniejszym układem, regulującym pracę silnika spalinowego. Jego uszkodzenie w przytłaczającej większości przypadków kończy się zniszczeniem jednostki napędowej, a co za tym idzie, sporymi wydatkami. Pojawia się zatem zasadnicze pytanie, w jaki sposób zadbać o jego podzespoły, aby móc cieszyć się bezawaryjną jazdą?

Profilaktyka i regularne wymiany

Zasadniczo układy rozrządu podzielić można na dwie kategorie. Na te napędzane przez syntetyczne paski oraz na te, które napędza specjalistycznie zaprojektowany łańcuch. W tym miejscu warto zaznaczyć, że wbrew powszechnie panującemu poglądowi, mówiącemu o tym, iż łańcuchy rozrządu są niezniszczalne i nie muszą być wymieniane, prawda okazuje się zupełnie inna. Łańcuszki, choć na pewno wytrzymalsze są od standardowych pasków, również w trakcie eksploatacji ulegają rozciągnięciu, co może spowodować ich zniszczenie w przypadku dalszej eksploatacji. Jaka jest zatem standardowa żywotność układu rozrządu? Ilu specjalistów, tyle opinii, choć najczęściej można zetknąć się ze stwierdzeniem, iż bez względu na to, czy chodzi o silnik benzynowy, czy wysokoprężny, rozrząd powinien być wymieniony co koło 80-90 tys. kilometrów.

Uszkodzenie rozrządu zazwyczaj następuje bardzo gwałtownie. Rzadko kiedy odczuwalne są jakiekolwiek wcześniejsze symptomy. Dlatego najlepszym sposobem na uniknięcie kłopotów, jest wymienienie całego układu zgodnie z zaleceniami producenta. Jest to jednak bardzo skomplikowany i wieloetapowy proces, który często wymaga wyjęcia silnika na zewnątrz. Dlatego wykonawstwo dobrze powierzyć jest polecanym mechanikom. Zdecydowanie zalicza się do nich firma M4tronic, która dzięki swojemu ogromnemu doświadczeniu oraz nowoczesnemu wyposażeniu od lat zapewnia kierowcom kompleksowe wsparcie w zakresie diagnostyki i naprawy samochodów. Jak jeszcze można zadbać o rozrząd?

Właściwa eksploatacja, czyli noga z gazu

Rozrząd jest układem, który podlega przede wszystkim degradacji eksploatacyjnej. Bardzo rzadko za jego awarię powodują uszkodzenia mechaniczne. Dlatego właśnie istotne jest to, aby doskonale czuć swój samochód i wykorzystywać go do celów, do których został stworzony. Najgorszą z możliwych sytuacji jest ta, w której zwykły 4-cylindrowy silnik o nieco tylko wyższej mocy od standardowej, traktowany jest jak jednostka napędowa samochodu sportowego.

Aby uniknąć wymiany rozrządu, należy uważać ze zbyt długim utrzymywaniem wysokich obrotów. Nie należy również wykorzystywać całej mocy silnika w momencie, gdy ten nie zdążył się jeszcze prawidłowo rozgrzać. Choć efekty takiego postępowania nie będą oczywiście widoczne natychmiast, to zdecydowanie należy liczyć się z poważnymi konsekwencjami, jeśli chodzi o dalszą eksploatację.

Opracowanie:
Kraków, Heltmana 52
tel. 512 301 017
Oceń artykuł (0)
0.0
Komentarze
Dodaj komentarz