Jak zadbać o swoją odporność jesienią?

Jak zadbać o swoją odporność jesienią?

Jesienią warto wyjątkowo zadbać o swoje zdrowie. Naszą odporność może poprawić odpowiednia dieta, rezygnacja z alkoholu, aktywność fizyczna czy suplementacja witaminy D. Dowiedz się, co jeść jesienią, by cieszyć się dobrym zdrowiem i dlaczego nie powinno się wychodzić z domu bez… śniadania. Zapraszamy do przeczytania artykułu.

Nie wychodź z domu bez śniadania

Jesienią warto wprowadzić w życie powyższą zasadą. Dlaczego? Śniadanie jest bowiem najważniejszym elementem diety. Dzięki niemu w ciągu dnia mamy energię do pracy i rzadziej sięgamy po niezdrowe przekąski.  Według licznych badań śniadanie białkowo-tłuszczowe zmniejsza poziom wydzielanego tryptofanu, który może powodować spowolnienie reakcji i wywoływać sen. Posiłek ten warto wzbogacić o świeże warzywa, które są najlepszym źródłem witamin, minerałów i pełnią funkcję antyoksydantów.

owsianka

Zmień dietę na zdrowszą

Do swojej diety wprowadź:

  • warzywa bogate w witaminy A, C i E – między innymi marchew, paprykę, bataty, kalafiora, kapustę,
  • czosnek i cebulę – które działają antybakteryjnie i mobilizują układ odpornościowy do pracy, warto dodać je do sałatek i dań,
  • natkę pietruszki i kiełki – zawierające witaminy i mikroelementy, wytwarzają one enzymy i chlorofil, które regenerują układ odpornościowy,
  • kiszonki – kiszoną kapustę, ogórki czy buraki, które są bogate w bakterie probiotyczne przywracające równowagę flory bakteryjnej jelit, ich regularne spożywanie jest bardzo ważne dla naszej odporności – to właśnie w jelitach znajduje się bowiem najwięcej limfocytów, chroniących przed patogenami,
  • miód – już dwie łyżki dziennie dostarczą organizmowi witaminy i mikroelementy wzmacniające układ odpornościowy, miód ma również działanie rozgrzewające i regenerujące.
warzywa

Zamiast grzanego piwa wybierz herbatę owocową

Zarówno papierosy,  jak i alkohol niszczą przyswajane przez organizm witaminy i mikroelementy oraz komórki odpornościowe znajdujące się we krwi. W ten sposób utrudniają one walkę organizmu z drobnoustrojami i infekcjami. W porze jesiennej i zimowej warto zamienić je na coś innego, np. herbatę owocową.

Herbaty z aronii, dzikiej róży czy czarnej porzeczki są bogate w witaminy A, B, C i E, zawierają wapń, magnez i żelazo, dzięki czemu wzmacniają organizm. Picie herbat to również dobry sposób na rozgrzanie. Warto jednak pamiętać, by unikać herbat ekspresowych, w których nie znajdziemy tylu witamin, a postawić na naturalne mieszanki, przygotowywane w zaparzaczu do herbaty.

herbata owocowa

Staraj się regularnie uprawiać sport

Regularny trening o umiarkowanej intensywności przynosi wiele korzyści – zwiększa objętość serca, spowalnia tętno spoczynkowe, obniża ciśnienie krwi, zwiększa pojemność płuc, poprawia czynności żołądka i jelit – a co za tym idzie, odporność naszego organizmu. Aktywność fizyczna przystosowuje organizm do większego zapotrzebowania na produkcję energii, regenerację i sprzyja hartowaniu organizmu.

Jesienią i zimą sport pomoże nam również zadbać o dobry nastrój. O tej porze roku możesz wybrać się na łyżwy czy trening grupowy na siłowni. W pogodne dni warto również udać się na rower, a nawet zwykły spacer. Po udanym treningu warto odwiedzić saunę.

bieganie

Pamiętaj o suplementacji witaminy D

Jesienią i zimą mała ilość słońca zdecydowanie odbiera nam pokłady pozytywnej energii. Jeśli czujesz, że twoje samopoczucie drastycznie spada, zastanów się, co może odgrywać wpływ na twoje zdrowie. Witamina D to naturalny antydepresant i silna broń w walce z infekcjami.  W okresie jesienno-zimowym wielu z nas cierpi na jej niedobór, dlatego warto zacząć ją suplementować. Witaminę D w tabletkach kupisz w każdej aptece. Przed rozpoczęciem brania tabletek pamiętaj, by wykonać badania profilaktyczne pod kątem jej poziomu w organizmie.

witamina d

Opracowanie:
Aleksandra
Redaktor pkt.pl
Oceń artykuł (0)
0.0
Komentarze
Dodaj komentarz