Jak wzywać do działania, czyli skuteczne CTA

Jak wzywać do działania, czyli skuteczne CTA

„Kup teraz”, „Sprawdź”, „Przeczytaj” – coraz częściej widzisz takie komunikaty na stronach WWW, grafikach czy profilach firm w mediach społecznościowych? To tylko jedne z wielu marketingowych wezwań do działania, których głównym celem jest zachęcenie użytkowników do ponownej interakcji. Mogą przynieść również wiele innych korzyści, które poznasz po zapoznaniu się z poniższym artykułem. Dowiesz się również, czym tak naprawdę jest CTA i jak je umiejętnie konstruować.   

Zachęć do działania, czyli co to jest CTA?

Na pewno zdarzyło Ci się kiedyś zapisać do newslettera, kupić coś online czy pobrać darmowe materiały ze strony WWW lub profilu na portalu społecznościowym. Za większością tych aktywności stoi CTA (Call to Action). Co oznacza ten tajemniczy skrót? Jak sama nazwa wskazuje, jest to po prostu wezwanie do działania. Może przyjąć formę frazy, zdania, przycisku i grafiki uzupełnionych linkiem przekierowującym na daną witrynę z Social Mediów czy serwisów internetowych. Ich głównym celem jest zachęcenie użytkowników do wykonania określonej akcji np. skorzystania z oferty firmy.   

O CTA mówi się, że jest prostym zabiegiem, który ma ogromny wpływ na współczynnik konwersji. Ten zaś wskazuje, czy prowadzone akcje marketingu internetowego przynoszą oczekiwane rezultaty – a dokładnie, czy odbiorca podjął działanie, do którego został zachęcony. Aby potencjalny klient trafił na landing page czy obejrzał ofertę, przyciski muszą być atrakcyjne wizualnie, rzucające się w oczy i napisane prostym językiem korzyści. Zazwyczaj przyjmują formę trybu rozkazującego, by internauta wiedział, co się stanie, gdy w nie kliknie.  

Wykonaj darmowy audyt strony i popraw jej widoczność w wyszukiwarce. Wykonaj teraz>>

Jakie korzyści przynosi skuteczne CTA?

Mechanizm zachęcania do podjęcia określonych działań, jakim jest CTA, stosuje się w ramach różnych form marketingu online. Najczęściej pojawia się na firmowych witrynach. Jednak pomimo wciąż rosnącego znaczenia przycisków, to aż 70% administratorów stron WWW małych przedsiębiorstw nie decyduje się wykorzystanie tego narzędzia. Sytuacja ta powinna zmienić się przede wszystkim ze względu na kluczowe korzyści wynikające ze stosowania skutecznego Call to Action. Są to między innymi: 

  • Wywołanie pożądanych reakcji u odbiorcy

Podstawą dobrego przekazu marketingowego jest skuteczne wezwanie do działania. Poprzez właściwie umiejscowienie przemyślanego i atrakcyjnego CTA możemy zmienić biernego odbiorcę w aktywnego użytkownika. Potwierdzają to statystyki, bowiem dodanie przycisku do firmowego profilu na Facebooku, może zwiększyć współczynnik klikalności nawet o 285%.   

  • Generowanie leadów (osób lub firm, które dobrowolnie podają własne dane kontaktowe)

Odpowiednie wezwanie do działania może skłonić osoby poszukujące informacji na temat produktów lub usług (według statystyk aż 75,4% internautów najczęściej wykorzystuje sieć do wyszukiwania właśnie takich danych) do ściągnięcia e-booka, zapisania się do newslettera czy wypełnienia formularza kontaktowego. W ten sposób przypadkowy internauta zmienia się w potencjalnego klienta.

  • Zwiększenie potencjału sprzedażowego

Dobre CTA bezpośrednio przekłada się na wskaźnik konwersji. Potwierdzają to statystyki – e-maile, w których raz pojawiła się zachęta do działania, generują aż 371% więcej kliknięć, co przekłada się na sprzedaż wyższą o 1617%. W ten sposób zwiększają się zyski firmy.     

  • Lepsze SEO

Poprawne Call to Action znacząco wpływa na CTR, czyli współczynnik klikalności (stosunek ilości wyświetleń do liczby kliknięć np. w link), co potwierdzają wszystkie przywołane do tej pory statystyki. Wysoki CTR jest z kolei sygnałem dla algorytmu Google, że nasze treści są atrakcyjne i powinny znaleźć się wyżej w wynikach wyszukiwania.    

10 praktyk tworzenia skutecznego Call to Action

Jeśli chcesz, aby Twoje CTA przyniosło oczekiwane rezultaty marketingowe, to kieruj się kilkoma ważnymi zasadami.

1. Twórz jasny i prosty przekaz

Najważniejszą zasadą w tworzeniu dobrego wezwania do akcji jest obok przyciągnięcia uwagi również klarowne wskazanie celu kliknięcia w przycisk. Użytkownik musi wiedzieć, jaki efekt wywoła jego działanie. Najlepiej sprawdzą się więc krótkie i precyzyjne frazy np. „Weź udział w naszym szkoleniu” zamiast „Kliknij tutaj”.  

2. Odwołuj się do emocji

Według wielu badań wpływ na decyzje zakupowe klientów mają w dużej mierze emocje. Warto więc również w komunikacji marketingowej z nich korzystać. Stosując CTA, musisz wzbudzać ciekawość, uświadamiać odbiorcom ich potrzeby czy powoływać się na ich odczucia. Świetnym rozwiązaniem jest właściwa interpunkcja, zwroty w liczbie pojedynczej (nie zawsze w trybie rozkazującym) czy tzw. power words np. „cenny”, „siła” czy „odwaga”.

3. Stosuj język korzyści

Do ważnych zasad w marketingu należy dopasowanie języka do odbiorcy oraz używanie słów, które zmotywują go do podjęcia akcji. Konsument nie tylko chce mieć produkt, ale przede wszystkim coś dzięki niemu osiągnąć. Dlatego w komunikacji należy stosować argumenty pełne zalet produktów czy usług. W swoich CTA zamień zwykłe „Wejdź” na „Kup teraz z rabatem”.  

4. Zwróć uwagę na wielkość

Według różnych badań, najważniejsze elementy na stronie WWW powinny być jednocześnie największe. Dzieje się tak, ponieważ od wielkości zależy również długość interakcji. Dlatego należy pamiętać, aby przyciski CTA wyróżniały się na tle pozostałej zawartości witryny. Zadbaj również o to, by dobrze wyświetlały się na różnych ekranach.

5. Zadbaj o widoczność

Jeżeli chcemy zadbać o skuteczność naszego CTA, to powinniśmy pomyśleć nad odpowiednim układem graficznym. Przycisk powinien być bowiem odpowiednio wyeksponowany poprzez np. rozmiar, kolorystykę, umiejscowienie w widocznym miejscu na stronie WWW, czy brak charakterystycznych elementów wokół niego. Zastosuj techniki przykuwające wzrok odbiorcy.  

6. Podawaj przykłady i liczby 

Do popularnych metod copywritingu należy stosowanie liczb oraz przykładów w tekstach sprzedażowych. Warto wykorzystać je również w przypadku CTA. Takie wezwanie do działania nie tylko przykuje uwagę odbiorców, ale i zostanie właściwie uargumentowane. Wartości liczbowe czy referencje od zadowolonych klientów potwierdzają, że społeczny dowód słuszności świetnie sprawdza się w marketingu.  

7. Wykorzystaj moc FOMO 

Czy wiesz, czym jest FOMO? W najprostszym ujęciu jest to strach przed tym, co nas omija lub co możemy stracić, dokonując np. innego wyboru. Stosując taki chwyt w tworzeniu wezwań do działania, próbujemy nadać naszej ofercie charakteru unikatowości i tymczasowości. Ograniczoną dostępność można wyrazić poprzez takie CTA jak: „Ostatnie sztuki” czy „Promocja obowiązuje tylko dzisiaj”.  

8. Zachowaj spójność

Wszelkie elementy, które wykorzystujemy na stronie internetowej, w mailingu czy portalach społecznościowych powinny ze sobą współgrać i pasować do wizerunku firmy. Stosowane narzędzia muszą podkreślać unikatowość marki. Podobnie jest w przypadku Call to Action. Przyciski należy dopasować do pozostałych form komunikacji. 

9. Pamiętaj, że „co za dużo, to niezdrowo”

Nawet gdy nasze Call to Action przynosi wymierne korzyści, należy pamiętać, aby nie przesadzić z ich ilością. Odbiorca może odebrać taką komunikację jako zbyt nachalną. Czasem wystarczą jeden lub dwa przyciski CTA, aby skutecznie wezwać do działania. Nie należy zapominać również o tym, że internauci mają skłonność do ignorowania elementów wyglądających jak reklamy. Dlatego warto postawić na umiar.  

10. Testuj, sprawdzaj i zmieniaj

Skuteczność zastosowanych wezwań do działania można sprawdzić, dopiero gdy zastosujemy je w praktyce. Jeśli coś się nie sprawdza, to nic nie stoi na przeszkodzie, aby to zmienić. Stosuj różne formy oraz typy CTA i sprawdź, które najlepiej sprawdzą się wśród Twojej grupy docelowej. Czasem jeden wyraz czy kolor może wszystko zmienić.   

CTA to ważny element stron internetowych, postów w mediach społecznościowych, reklam, newsletterów czy grafik. Nie są jednak jedynym narzędziem, które może wpływać na lepszą konwersję. Jeśli chcesz wzmocnić swoje działania marketingowe, to sprawdź, czy warto założyć wirtualną wizytówkę w katalogach firm.

Źródła: GUS: Społeczeństwo informacyjne w Polsce w 2020 r., Protocol80: CTA statistics.

Oceń artykuł (0)
0.0
Komentarze
Dodaj komentarz

Przeczytaj także

Wyszukaj firmy z branży