Materiał Partnera

Jak używać koła dojazdowego?

Jak używać koła dojazdowego?
Eksploatacja samochodu związana jest także z ryzykiem przebicia opony. Gdy dojdzie do uszkodzenia przyda się koło dojazdowe, które pomoże dojechać do celu i tym samym jak najszybciej odwiedzić wulkanizatora. Jak długo można jeździć na tzw. dojazdówce? Dowiedz się więcej, jak należy używać koła dojazdowego oraz czym różni się od rozwiązań takich jak koło zapasowe lub zestaw naprawczy koła.

Wulkanizacja: Koło dojazdowe – co to jest i jak go używać?

Koło dojazdowe, nazywane także dojazdówką, sprawdzi się jako zamiennik standardowego koła, które uległo uszkodzeniu. Od zwykłego koła odróżnia je mniejszy rozmiar – jest wąskie, małe, a ponadto, zajmuje niewiele miejsca w bagażniku i jest lżejsze. Ze względu na swoje cechy, niektórzy twierdzą, że koło dojazdowe łatwiej zamontować. Warto podkreślić, że tzw. dojazdówka nie jest kołem do standardowej jazdy, gdyż ma ona ściśle określoną, maksymalną prędkość użytkowania. Zazwyczaj wynosi od 50 do 80 km/h (zdarza się i więcej np. do 120 km/h) – dopuszczalna prędkość konkretnego koła dojazdowego została zapisana na widocznej na nim naklejce (najczęściej żółte kółko). Warto jednak pamiętać o zmniejszeniu prędkości na zakrętach, a także w trudnych warunkach drogowych i atmosferycznych. Niezależnie od tego, czy koło dojazdowe zostanie założone na przednią czy tylną oś, przy dużych prędkościach na zakręcie samochód będzie ślizgać się (dojazdówka na przedniej osi) lub pojawi się gwałtowne zarzucanie tyłem (na tylnej osi). Należy pamiętać, że dojazdówka to koło, które bezpiecznie dowiezie do celu, nie należy go jednak nadużywać i czym prędzej zająć się wymianą opony u wulkanizatora.

Opony: Czym koło dojazdowe różni się koła zapasowego i od zestawu naprawczego koła?

Koło dojazdowe (np. z firmy SPEEDGUM z Warszawy) jest mniejsze i lżejsze niż koło zapasowe – dzięki temu zajmuje mniej miejsca w bagażniku, a także ma niższą cenę. Warto jednak podkreślić, że w przeciwieństwie do tzw. zapasówki ma ograniczenia dotyczące prędkości – koło zapasowe teoretycznie może służyć jako koło standardowe (niestety często jest w złym stanie technicznym, po wielu latach w bagażniku może zejść z niego powietrze lub mieć niewłaściwy stan bieżnika, co w rezultacie zmusza do zakupu nowego koła). Z kolei porównując dojazdówkę z zestawem naprawczym koła to warto podkreślić, że sprawdzi się niezależnie od uszkodzenia. Zestaw naprawczy służy do drobnych uszkodzeń, dlatego nie sprawdzi się podczas poważnych awarii koła.

Oceń artykuł (2)
5.0
Komentarze
Dodaj komentarz