Materiał Partnera

Jak uniknąć poważnej awarii silnika?

Jak uniknąć poważnej awarii silnika?

Uszkodzenie uszczelki pod głowicą, jeśli nie zostanie zauważone i naprawione w porę, może prowadzić do sporych kłopotów i wydatków. Sama wymiana tej uszczelki też nie należy do najtańszych, ale lepiej wymienić samą uszczelkę, niż doprowadzić do sytuacji, gdy będzie konieczna wymiana zatartej jednostki napędowej. Na jakie wczesne sygnały, że z uszczelką jest coś nie w porządku powinniśmy zwrócić uwagę?

Wczesne objawy uszkodzenia uszczelki pod głowicą

Problem w tym, że awaria uszczelki pod głowicą nie daje się zauważyć od razu i z reguły kierowcy lekceważą pierwsze sygnały nadchodzących problemów. Jeśli uszkodzenie początkowo jest niewielkie, silnik może na początku jazdy nieco się dławić, nierówno pracować, ale ten objaw mija jak tylko silnik się nagrzeje, więc często macha się na niego ręką. Drugim objawem naprowadzającym na podejrzenie uszkodzenia uszczelki, jest zmniejszanie się poziomu płynu w układzie chłodzenia. I tu także niedoświadczeni kierowcy po prostu uzupełniają ubytek chłodziwa, nie zastanawiając się, gdzie ono znika. Niestety tego rodzaju działanie jedynie odwleka moment, kiedy jednostka napędowa naszego silnika zwyczajnie odmówi współpracy. Im dłużej będzie to trwało, tym większe szkody dla silnika. Dlatego nawet z tak błahą sprawą, jak ubytek płynu chłodniczego warto zwrócić się do doświadczonego mechanika samochodowego, zwłaszcza, jeśli sami nie jesteśmy jednym z tych kierowców, którzy znają każdą śrubkę w silniku swojego pojazdu. Jeśli wcześnie dostrzeżemy i zdiagnozujemy usterkę, naprawa ograniczy się do wyjęcia uszkodzonej uszczelki, obróbki głowicy i założenia nowej uszczelki. Jeśli będziemy jeździć dłużej z uszkodzoną uszczelką, możemy doprowadzić do zatarcia silnika, co wiąże się z wymianą jednostki napędowej, która jest usługą o wiele droższą.

Czego unikać, by nie uszkodzić uszczelki?

Uszczelka pod głowicą zapewnia szczelność pomiędzy głowicą a blokiem silnika. Odpowiednimi kanałami przepływa przez nią płyn chłodniczy oraz olej. Co istotne, temperatura gazów powstających w silniku może sięgać ponad 2500°C, a ciśnienie w komorach spalania sięga 200 barów, co sprawia, że uszczelka narażona jest na ekstremalne warunki. Mimo to nie powinna łatwo ulegać awarii – w końcu konstruktorzy silników wiedzą o tych warunkach, więc stosują wysoko odporne materiały. Jak mówi pracownik Serwisu Mechaniki Pojazdowej z Wadowic, do tego typu awarii dochodzi zwykle w szczególnych przypadkach, na skutek przegrzania silnika, niewłaściwego montażu lub w skutek używania chłodziwa lub olejów o nieodpowiednich parametrach. Zdarza się ona też znacznie częściej w samochodach z instalacją gazową, gdyż temperatura spalania gazu jest wyższa, niż benzyny.

Opracowanie:
Wadowice, Łazówka 53
tel. 724 242 168
Oceń artykuł (0)
0.0
Komentarze
Dodaj komentarz