Materiał Partnera

Jak trwale zmienić nawyki żywieniowe?

Jak trwale zmienić nawyki żywieniowe?

Zmiana nawyków żywieniowych to pierwszy i najważniejszy krok do poprawy stanu zdrowia oraz naszej sylwetki. Niewiele osób wie jednak, jak robić to z głową, dzięki czemu docelowo będzie to trwałe przeobrażenie, na całe nasze życie. W tym przypadku warto znać podstawowe procesy psychologiczne, które mogą nam zarówno utrudniać realizację celu, ale także go ułatwiać.

Metoda małych kroków

W przypadku chęci rezygnacji z wielu destrukcyjnych zachowań, najgorszą metodą jaką możemy zastosować jest podejście „wszystko albo nic”. To prosta recepta na powrót do złych przyzwyczajeń, także w przypadku nawyków żywieniowych. Często bowiem są one kształtowane przez lata, a wyeliminowanie wszystkich na raz, doprowadzi nasz organizm oraz umysł do szybkiego buntu. Musimy bowiem pamiętać, że człowiek jest niechętny realizacji jakichkolwiek zmian, nawet jeśli z racjonalnego punktu widzenia doskonale wie, że aktualne zachowania są negatywne i szkodliwe. Dlatego w przypadku jedzenia, dobrze jest do tego procesu podchodzić stopniowo. Jeśli nadużywamy cukru do słodzenia kawy czy herbaty, nie powinniśmy eliminować go całkowicie, tylko powoli zmniejszać dawkę tak, by zmiana okazywała się niemalże niezauważalna. Organizm nie będzie w stanie jej dostrzec i zbuntować się, dzięki czemu osiągniemy zamierzony cel.

Zamieniaj na zdrowsze odpowiedniki

Mądra zmiana nawyków żywieniowych nie opiera się na agresywnych ruchach, a na delikatnych przeobrażeniach. Jeśli zawsze po pracy zajadamy stres słodyczami, być może lepszym, pierwszym krokiem, będzie nie tyle wyeliminowanie tego nawyku, co jego zmiana na spożywanie podobnych produktów, jednak zdrowszych. Zamiast lodów śmietankowych, spróbujmy jeść zdecydowanie zdrowsze sorbety owocowe, a zamiast smażonych frytek, przyrządzajmy je z odrobiną oleju w piekarniku. Na początku różnica z pewnością będzie zauważalna, jednak nie aż tak, jak całkowita rezygnacja z produktów.

Pamiętaj o odpowiedniej ilości kalorii!

Jak wskazuje nazwa, zmiana nawyków żywieniowych jest zmianą, a nie rezygnacją z żywienia. Prawdę tę potwierdza Agnieszka Sokołowska prowadząca Pracownię Smukłej Sylwetki. Podkreśla ona, że często przechodząc na dietę zakładamy, że przyniesie ona efekt tylko wtedy, gdy drastycznie zmniejszymy swoje racje żywieniowe. Takie działanie ma jednak zupełnie odwrotny efekt, bowiem po kilku tygodniach nasz organizm przejdzie w tryb oszczędzania energii, a na późniejszym etapie odłoży dostarczane kalorie z nawiązką. Dlatego niezwykle ważne jest, aby jadać zgodnie ze swoim zapotrzebowaniem kalorycznym. Warto jednak pamiętać, że po latach spożywania tłustych, słodkich i przetworzonych produktów, nasz organizm z pewnością nie rozpoznaje sygnałów głodu i nasycenia w optymalnym stopniu. Stąd też nawet jeśli na początku będziemy spożywać więcej zdrowych produktów, to dopiero z czasem sygnały te wyregulują się, a nasz podkręcony metabolizm pozwoli na powolną utratę wagi i utrzymanie zmienionych nawyków.

Patrz na błędy jak na lekcje

Wspomniane wcześniej podejście perfekcjonistyczne „wszystko albo nic”, zdecydowanie nie sprawdza się w przypadku jedzenia. Doskonale bowiem wiemy, że w życiu spotykają nas różne okazje, także do świętowanie uroczystymi posiłkami. Jeśli wciąż będziemy sobie ich odmawiać, tym bardziej negatywnie zaczniemy spoglądać na zmianę nawyków żywieniowych i tym bardziej będzie nam ona jawić się jako więzienie. Nie warto także zniechęcać się, jeśli nie uda nam się zastosować do naszych postanowień. „Zjadłam batona. Zacznę od jutra”. Nie. Takie podejście nie ma racji bytu i powinniśmy raczej poszukać powodów, dlaczego mieliśmy ochotę na konkretną przekąskę. Być może zjedliśmy zbyt małe śniadanie, albo nie dostarczamy sobie z pożywieniem jakiegoś składnika odżywczego na który ciało wyraża zapotrzebowanie. Kobiety muszą także pamiętać, że wraz ze zmianą cyklu menstruacyjnego, często zwiększa się ich apetyt, czego nigdy nie wolno demonizować, może bowiem brakować im magnezu i żelaza.

Zmiana nawyków żywieniowych jest procesem, który może trwać miesiące, a nawet lata. Jeśli potrzebujemy wsparcia w tej dziedzinie, powinniśmy korzystać z pomocy specjalistów w tym obszarze, których możemy znaleźć w poradniach dietetycznych, a często także w centrach fitness, gdzie klientom udostępniane są takie specjalistyczne usługi. Właśnie takim miejscem jest Pracownia Smukłej Sylwetki w miejscowości Kowal, w województwie pomorskim, gdzie możemy liczyć na tego typu wsparcie i fachową pomoc.

Oceń artykuł (0)
0.0
Komentarze
Dodaj komentarz