Jak przygotować się do wizyty w kancelarii notarialnej?
Notariusz zajmuje się tworzeniem aktów stosowania prawa. Do tej grupy zaliczać się będą zarówno testamenty, jak i umowy małżeńskie. Swoje czynności przeprowadza on zgodnie z przepisami prawa, dlatego też przed wizytą u notariusza musimy przygotować odpowiednie informacje i dokumenty, które pozwolą mu sprawnie wykonać zlecone przez nas zadanie. Poniżej przedstawiamy kilka najczęstszych czynności notarialnych.
Nieruchomości
To jedna z głównych sfer działalności notariusza. Zbycie nieruchomości lub praw do nieruchomości zawsze wiąże się z koniecznością spisania aktu notarialnego. Usługi między innymi w tym zakresie oferuje kancelaria notarialna prowadzona przez Joannę Maszorek i Angelikę Wojniak.
W przypadku sprzedaży lokalu stanowiącego odrębną nieruchomość do wizyty u notariusza przygotować musimy:
- podstawę nabycia (wypis aktu notarialnego obejmującego odpowiednią umowę, prawomocne orzeczenie Sądu, akt poświadczenia dziedziczenia),
- numer księgi wieczystej,
- zaświadczenie od zarządcy nieruchomości wspólnej o braku zaległości w opłatach eksploatacyjnych za lokal lub o stanie zaległości w tym zakresie,
- zaświadczenie wydane przez Urząd Gminy/Miejski, z którego wynika, iż w danym lokalu nikt nie jest zameldowany,
- zaświadczenie wydane przez Urząd Gminy, z którego wynika, czy lokal znajduje się w strefie rewitalizacji bądź w Specjalnej Strefie Rewitalizacji w rozumieniu przepisów ustawy z dnia 9 października 2015 roku o rewitalizacji,
- zaświadczenie Naczelnika Urzędu Skarbowego wydane w trybie art. 19 ust. 6 ustawy z dnia 28 lipca 1983 roku o podatku od spadków i darowizn w przypadku, gdy nabycie nieruchomości nastąpiło w drodze spadku albo dokonanych od 1 stycznia 2007 roku darowizny lub nieodpłatnego zniesienia współwłasności.
Natomiast w przypadku sprzedaży spółdzielczego własnościowego prawa do lokalu potrzebne będą:
- podstawa nabycia (wypis aktu notarialnego obejmującego odpowiednią umowę, prawomocne orzeczenie Sądu, akt poświadczenia dziedziczenia, przydział, umowa o przekształceniu spółdzielczego lokatorskiego prawa w spółdzielcze własnościowe prawo do lokalu mieszkalnego oraz wszystkie dotychczasowe podstawy nabycia od momentu powstania spółdzielczego prawa do lokalu w przypadku zakładania dla prawa księgi wieczystej),
- numer księgi wieczystej – w przypadku, gdy dla spółdzielczego własnościowego prawa do lokalu mieszkalnego prowadzona jest księga wieczysta,
- zaświadczenie wydane przez spółdzielnię potwierdzające, iż sprzedającemu przysługuje własnościowe spółdzielcze prawo do lokalu oraz zaświadczające brak zaległości w opłatach czynszowych i eksploatacyjnych,
- zaświadczenie Naczelnika Urzędu Skarbowego wydane w trybie art. 19 ust. 6 ustawy z dnia 28 lipca 1983 roku o podatku od spadków i darowizn w przypadku, gdy nabycie nastąpiło w drodze spadku albo dokonanych od 1 stycznia 2007 roku darowizny lub nieodpłatnego zniesienia współwłasności.
Bez tych dokumentów notariusz nie jest w stanie przeprowadzić czynności prawnych związanych ze sprzedażą lokalu lub prawa do lokalu. Pamiętajmy więc o ich dostarczeniu, ponieważ to znacząco przyspieszy cały proces.
Umowy małżeńskie
Do ustanowienia rozdzielności majątkowej małżonków lub rozszerzenia wspólności majątku małżonków potrzebny jest notariuszowi odpis skrócony aktu małżeństwa albo informacja o zaplanowanej dacie zawarcia związku małżeńskiego.
Więcej formalności wymaga spisanie umowy o podział majątku wspólnego małżonków. W tym przypadku musimy do kancelarii notarialnej dostarczyć:
- podstawę ustania wspólności majątkowej małżeńskiej (np. wypis aktu notarialnego obejmującego umowę majątkową małżeńską, prawomocny wyrok sądu ustanawiający rozdzielność majątkową, prawomocny wyrok rozwodowy),
- podstawę nabycia nieruchomości/spółdzielczego własnościowego prawa do lokalu wchodzących w skład majątku wspólnego (np. wypis aktu notarialnego obejmującego odpowiednią umowę, prawomocne orzeczenie Sądu, akt poświadczenia dziedziczenia),
- numery ksiąg wieczystych nieruchomości/spółdzielczego własnościowego prawa do lokalu wchodzących w skład majątku wspólnego,
- wypisy z rejestru gruntów dla działek wchodzących w skład majątku wspólnego – wydawane przez właściwe Starostwo Powiatowe lub Miejski Ośrodek Dokumentacji Geodezyjnej i Kartograficznej.
- ostateczną decyzję zatwierdzającą podział nieruchomości wraz z załącznikami, tj. mapą z projektem podziału i wykazem zmian danych ewidencyjnych,
- wypisy z rejestru gruntów i wyrysy z mapy ewidencyjnej dla wszystkich powstałych z podziału działek wraz z adnotacją: „dokument niniejszy przeznaczony jest do dokonywania wpisu w księdze wieczystej”,
- wypis z rejestru gruntów i wyrys z mapy ewidencyjnej dla działki będącej przedmiotem umowy, która ma zostać odłączona do nowej księgi wieczystej.
Jak widać, przeprowadzenie czynności notarialnych wymaga dobrego przygotowania również z naszej strony. Dobrze jest więc już na etapie umawiania spotkania z notariuszem zapytać o potrzebne w konkretnych zadaniach dokumenty.