Artykuł sponsorowany

Jak przebiega montaż żurawia wieżowego na budowie?

Jak przebiega montaż żurawia wieżowego na budowie?

Niemal żadna budowa nie przebiegałaby tak sprawnie bez wykorzystania żurawi budowlanych. Nowoczesne budownictwo wiąże się z wykorzystaniem urządzeń wieżowych, które są na stałe kotwiczone w gruncie. Ich montaż musi być przeprowadzony przez wykwalifikowane w tym kierunku osoby, gdyż od poprawnego mocowania poszczególnych elementów zależy bezpieczeństwo wszystkich pracowników na placu inwestycji.

Charakterystyka żurawia wieżowego

To praktycznie największa maszyna budowlana biorąca udział w powstawaniu wielu różnych inwestycji. Zalicza się do grupy żurawi budowlanych wraz z dźwigami samochodowymi. Jej konstrukcja składa się z pionowego masztu, nazywanego wieżą oraz wysięgnika. Ten może być z kolei poziomy — stały bądź wychylny, czyli znajdować się pod określonym kątem, skierowany ku górze. W pierwszym przypadku cięgnik z liną i hakiem, do których mocuje się transportowane elementy, porusza się wzdłuż ramienia, natomiast w drugim znajduje się na końcu ramienia. Podstawowe rozróżnienie wśród żurawi wieżowych stanowi ich podwozie, gdyż mogą być zakotwiczone na stałe w gruncie na placu budowy lub poruszać się na szynach bądź tak zwanych gąsienicach.

Montaż żurawia na placu budowy

Przed wprowadzeniem maszyny na miejsce inwestycji należy przeanalizować warunki, w jakich będzie pracować. Na tej podstawie wybiera się nie tylko odpowiedni model, ale również najlepsze miejsce do jej zakotwiczenia. Doświadczone firmy oferujące usługi wynajmu żurawi budowlanych, jak na przykład firma Ima z Wrocławia, poza dostarczeniem jej komponentów na plac budowy, zajmują się także wzniesieniem konstrukcji i przekazaniem niezbędnej dokumentacji, potwierdzającej stan techniczny maszyny. Prace rozpoczynają się od utwardzenia gruntu dla zwiększenia stabilności żurawia. Następnie ustawiana jest stalowa rama z obciążeniem najczęściej w postaci betonowych bloków.

Na kolejny etap przypada zbudowanie wieży z pojedynczych elementów będących kratownicami. Udział w tym, jak i już poprzednim procesie biorą żurawie samochodowe, przenoszące elementy na coraz to wyższą wysokość. Tam monterzy je odbierają i starannie przymocowują jedną do drugiej. Konieczna jest niezwykła dbałość o każdy szczegół, gdyż nawet najmniejszy błąd może doprowadzić do wypadku podczas pracy żurawia, który będzie katastrofalny w skutkach. Po ukończeniu wieży następuje instalacja kabiny operatora (może się to odbywać jeszcze na dole, przed skonstruowaniem pionowego masztu), przeciwwysięgnika z obciążeniem, utrzymującym równowagę żurawia i samego kilkudziesięciometrowego wysięgnika ze stalową liną, wodzakiem, zbloczem oraz hakiem. Proces montażu żurawia kończy się przeprowadzeniem testów pod kątem działania zasilania, uziemienia, a także płynnej pracy konstrukcji. Żurawi wieżowy może zacząć działać po dokonaniu odbioru technicznego przez Urząd Dozoru Technicznego.

Oceń artykuł (0)
0.0
Komentarze
Dodaj komentarz