Materiał Partnera

Jak prawidłowo prowadzić podatkową księgę przychodów i rozchodów?

Jak prawidłowo prowadzić podatkową księgę przychodów i rozchodów?

Prowadzenie podatkowej księgi przychodów i rozchodów najlepiej jest zlecić profesjonalnemu księgowemu, aby mieć pewność, że podatek zostanie odpowiednio naliczony, a my unikniemy dodatkowych wizyt w Urzędzie Skarbowym. Niemniej jednak nie zaszkodzi nam podstawowa wiedza, dotycząca tej formy prowadzenia księgowości. Przyjrzyjmy się jej bliżej, aby wiedzieć, na czym dokładnie polega.

Księga przychodów i rozchodów jest jedną z bardziej popularnych form prowadzenia księgowości, zwłaszcza wśród małych podatników, rozliczających się na zasadach ogólnych, lub tych, rozliczających się liniowo. Ujmuje się w niej wszystkie przychody oraz koszty, związane z przedmiotem działalności podmiotu, otrzymane lub poniesione w okresie jej prowadzenia. Następnie, na podstawie tych informacji, dokonuje się wyliczenia zobowiązania podatkowego.

Kiedy i przez kogo?

Jeśli rozliczamy się na zasadach ogólnych lub liniowo, jesteśmy zobowiązani przez prawo do założenia omawianej księgi, zarówno w przypadku prowadzenia jednoosobowej działalności gospodarczej, jak i spółki jawnej, cywilnej oraz partnerskiej. Podatkową księgę przychodów i rozchodów powinno założyć się wraz z dniem rozpoczęcia działalności gospodarczej. Do wybory mamy dwie formy: papierową oraz elektroniczną, przy czym elektroniczna jest dużo bardziej funkcjonalna i wygodniejsza dla podatnika. Specjalne programy same dokonują niezbędnych obliczeń, a także pomagają uporządkować gromadzone dokumenty.

Zasady prowadzenia księgi

Nadrzędną zasadą prowadzenia podatkowej księgi przychodów i rozchodów jest rzetelność, jasność oraz przejrzystość, co gwarantuje renomowane biuro rachunkowe Małgorzaty Lippke. Każdy przychód oraz koszt powinien być księgowany z chwilą jego poniesienia, na podstawie posiadanych dokumentów. Dane ujmuje się w odpowiednich tabelach, a następnie sumuje pod koniec miesiąca.    

W omawianej księdze powinny znaleźć się nie tylko wszystkie transakcje firmy, lecz także ponoszone przez nią inne koszty, związane z jej działalnością: pensje pracowników, opłaty za prąd, Internet, zakup materiałów, koszty szkoleń pracowniczych. Ponadto, oprócz przychodów i kosztów, w księdze należy ujmować również wartości remanentów, przeprowadzanych na koniec oraz na początek roku. Warto także zdać sobie sprawę, że struktura księgi przychodów i rozchodów nie może przyjąć dowolnej postaci i jest ściśle określona przez załącznik do rozporządzenia Ministra Finansów z 26 sierpnia 2003 r. Każda z siedemnastu kolumn powinna być odpowiednio ponumerowana i zawierać wymagany opis. Zlecając prowadzenie księgi specjalistom z zakresu księgowości, możemy mieć pewność, że wszelkie formalności zostaną dopełnione.  

Opracowanie:
Rokitki, Tczewska 3
tel. 606 639 029
Oceń artykuł (0)
0.0
Komentarze
Dodaj komentarz