Artykuł sponsorowany

Jak podpisać akt notarialny na zakup mieszkania?

Jak podpisać akt notarialny na zakup mieszkania?

Aby transakcja polegająca na zakupie nieruchomości była ważna, umowa musi zostać spisana w formie aktu notarialnego. Co to oznacza z perspektywy osoby, która właśnie planuje zakup mieszkania? Jak wygląda procedura sporządzania aktu notarialnego? Jak się do tego przygotować? Odpowiedzi na wszystkie trudne pytania znajdziecie Państwo w tym krótkim poradniku.

Dlaczego konieczny jest akt notarialny?

Akt notarialny to dokument potwierdzający przeniesienie prawa własności mieszkania. Jeśli dokonujemy zakupu nieruchomości, właśnie akt notarialny będzie potwierdzeniem dokonania takiej transakcji. Nie jest to zwykły dokument – akt notarialny może zostać sporządzony wyłącznie przez notariusza, w kancelarii notarialnej. Zadaniem notariusza jest sprawdzenie, czy postanowienia umowy są zgodne z obowiązującym prawem. Ma on też obowiązek zadbać o to, by obie strony umowy miały czas na zapoznanie się z treścią dokumentów, a także poinformować, jakie konsekwencje niesie za sobą podpisanie takiego aktu. Jeśli nie podpisaliśmy aktu notarialnego potwierdzającego, że kupiliśmy daną nieruchomość, to według polskich przepisów nie mamy do niej prawa – trzeba więc uważać na osoby, które próbują sprzedać nieruchomość podpisując zwykłą umowę cywilnoprawną.

Notariusz sprawdza sprzedającego

Kupując mieszkanie, musimy mieć pewność, że podpisujemy umowę z jego prawdziwym właścicielem. Zadaniem notariusza jest sprawdzenie, czy osoba, która sprzedaje mieszkanie, jest tą, za którą się podaje. Kupujący nieruchomość też podlega weryfikacji. Notariusz sprawdza PESEL, NIP oraz własność nieruchomości – dzięki temu unikamy ryzyka zakupu mieszkania od kogoś, kto nie ma do niego prawa.

Co dostarczyć do aktu notarialnego?

Zanim zostanie sporządzony akt notarialny, powinniśmy dostarczyć do notariusza oświadczenie o ustanowieniu hipoteki – oczywiście wtedy, kiedy kupujemy mieszkanie w ramach kredytu. Informacje na temat hipoteki i jej wysokości zostaną wpisane do księgi wieczystej. Sprzedający mieszkanie powinien natomiast dołączyć do aktu notarialnego oświadczenie, że mieszkanie nie posiada żadnych wad prawnych ani fizycznych – obejmuje to zarówno zaległości w czynszu, jak i usterki w mieszkaniu. Jeśli wcześniej zostało osiągnięte w tej sprawie porozumienie, do aktu załącza się umowę przedwstępną. Jeśli mamy jakieś wątpliwości, korzystajmy z wiedzy i doświadczenia notariusza – jego zadaniem jest wyjaśnienie nam wszystkich zawiłości prawnych, tak byśmy mieli świadomość, pod czym składamy swój podpis.

Oceń artykuł (2)
1.0
Komentarze
Dodaj komentarz