Jak planować treści? Narzędzia do wyszukiwania słów kluczowych

Jak planować treści? Narzędzia do wyszukiwania słów kluczowych

„Content is the king” – ta popularna fraza użyta przez Billa Gatesa pokazuje rolę marketingu treści w działalności internetowej firm. Tylko regularne rozpowszechnianie wartościowych dla wyszukiwarki i potencjalnych odbiorców materiałów, pozwoli osiągnąć zamierzone efekty. Podstawę działań stanowi w tym przypadku odpowiednia strategia i analiza fraz pod SEO. Sprawdź, jak skutecznie planować publikacje. Poznaj najlepsze narzędzia do wyszukiwania słów kluczowych.    

Skuteczna strategia content marketingu, czyli jak planować treści?

Czy wiesz, że aż 84% użytkowników oczekuje publikowania przez marki treści, które bawią, dostarczają rozwiązań oraz tworzą wydarzenia i doświadczenia[1]? Ta imponująca statystyka jednoznacznie pokazuje, dlaczego warto tworzyć wartościowy content na firmowe strony internetowe. Za pośrednictwem różnego rodzaju artykułów czy opisów można promować swoje produkty i usługi, tworzyć relację i więź z klientami, kreować wizerunek eksperta w sieci czy generować ruch, pozyskiwać kontakty sprzedażowe oraz budować pozycję w wyszukiwarce.   


Wykonaj darmowy audyt strony i popraw jej widoczność w wyszukiwarce. Wykonaj teraz>>


Jakościowe treści mogą okazać się skutecznym narzędziem marketingowym, tylko jeśli staną się elementem optymalnie przygotowanej strategii. Zgodnie ze słowami Briana Solisa „porażka w planowaniu to planowanie porażki”, powinniśmy przed przystąpieniem do tworzenia nowych tekstów na stronę WWW stworzyć przemyślany plan publikacji. W ten sposób możemy również w znaczny sposób zredukować ewentualny nakład pracy konieczny do osiągnięcia wyznaczonych rezultatów.

Jak więc skutecznie planować treści? Oto kilka najważniejszych etapów strategii content marketingowej:

1. Określenie celów marketingu treści

Podstawą każdego planu marketingowego jest wskazanie celów, jakie pragniemy osiągnąć, podejmując określone działania. Brak punktów docelowych może znacząco utrudnić ostateczną ocenę podjętych działań. Dlatego też warto kierować się wymogami S.M.A.R.T. – to, co chcesz osiągnąć poprzez publikację treści, musi mieć skonkretyzowany, mierzalny, osiągalny, istotny i osiągalny w czasie charakter. Rolą contentu może być na przykład zwiększenie zaangażowania użytkowników lub wzrost liczby linków do strony WWW.

2. Wskazanie odbiorców publikacji

Każdy artykuł na stronie internetowej tworzony jest z myślą o konkretnej grupie odbiorców – takiej, która może zamienić się w klientów. Określenie grupy docelowej i persony kupującego (szczegółowy opis idealnego konsumenta) wymaga zrozumienia ich charakterystyki i oczekiwań. W celu zdefiniowania czytelników musisz wskazać:

  • cechy demograficzne (wiek, płeć, miejsce zamieszkania, status społeczny itd.),
  • główne zainteresowania i potrzeby informacyjne,
  • obawy i problemy, z którymi się mierzą oraz wątpliwości wobec produktów czy usług.  

W ten sposób nie tylko dotrzesz do potencjalnych klientów Twojej oferty, ale również nawiążesz z nimi bliższe relacje.

3. Analiza konkurencji i research SEO

Nie istnieje dobra strategia marketingu treści bez oceny sytuacji wyjściowej oraz analizy działań konkurencji. Dlatego już na początku warto określić posiadane przez siebie zasoby i sprawdzić, jakie tematy oraz rodzaje treści wzbudzają największe zainteresowanie wśród odbiorców. Inspiracji można poszukiwać na forach internetowych czy w podręcznikach i kursach.

Kolejnym istotnym krokiem jest określenie strategii konkurencji. Warto za pomocą odpowiednich narzędzi (Senuto, Ahrefs czy Semstorm) sprawdzić, jakie treści pojawiają się na stronach podobnych do naszej oraz do kogo kierowane są działania rynkowych rywali. Analizę warto również wykonać pod kątem słów kluczowych. Pomoże nam to określić słabe i silne strony oraz kierunki rozwoju.

W doborze treści do potrzeb grupy docelowej pomoże również reserach SEO. Wartość publikacji w kontekście wyszukiwarki podniosą odpowiednie słowa kluczowe. Przy wykorzystaniu dostępnych w sieci narzędzi możemy stworzyć frazy główne oraz zależne, które stanowią bazę tekstów przyjaznych dla algorytmów wyszukiwarki. 


  

4. Dystrybucja wartościowych treści

Od momentu zainteresowania produktem czy tematem do finalizacji transakcji prowadzi często bardzo długo droga, którą można przedstawić w formie lejka sprzedażowego. Pamiętajmy jednak, że aż 61% zakupów w sieci jest efektem przeczytania przez użytkownika publikacji internetowej[2]. Należy więc w tekstach posługiwać się językiem korzyści, przypominać o lub wzbudzać potrzeby, dostarczać argumentów i prowadzić do podjęcia decyzji zakupowej.

Merytoryczne i przejrzyste treści mogą przyjmować różne formy – od wpisów blogowych, przez e-booki i raporty, po grafiki czy filmy wideo. Na tym etapie musimy również zdefiniować kanały dystrybucji. Do promocji wartościowych publikacji możemy wykorzystać popularne narzędzia takie jak media społecznościowe, e-mail marketing czy linki sponsorowane. Pamiętajmy również o optymalizacji tekstów pod SEO oraz mierzeniu uzyskanych efektów.

Jakich narzędzi użyć do wyszukiwania słów kluczowych?

Skuteczny marketing treści powinien być czytelny i użyteczny dla odbiorców. Teksty odpowiadające potrzebom grupy docelowej warto tworzyć na podstawie różnorodnych danych. Informacje o tym, czego faktycznie szukają użytkownicy w sieci, możemy uzyskać poprzez analizę słów kluczowych. W najprostszy sposób frazy generowane są przy pomocy propozycji Google, wewnętrznych wyszukiwarek stron WWW czy też Wikipedii.

Aby poszerzyć grono swoich potencjalnych klientów, musisz zdobyć nowe źródła słów kluczowych. Lepszą optymalizację pod kątem wyszukiwarek możesz uzyskać dzięki poniższym narzędziom do wyszukiwania fraz:

  • Keyword Planner

Google Ads umożliwia przede wszystkim planowanie i konfigurację reklam w wyszukiwarce. Można jednak wykorzystać to narzędzie do działań związanych z pozycjonowaniem. Poza płatną promocją umożliwia ono bowiem również dwie opcje wyszukiwania fraz kluczowych. Pierwsza z nich udostępnia na podstawie wpisanych przez użytkownika słów SEO kolejne propozycje generowane na podstawie zbieżności. Druga zaś informuje o liczbie wyszukiwań oraz przestawia prognozy dotyczące ich skuteczności w przyszłości.

  • Senuto

Wykorzystywana przez pozycjonerów platforma, która pozwala zoptymalizować działania SEO na każdym etapie długiego procesu. Jednym z jej podstawowych modułów jest „baza słów kluczowych”. Pozwala precyzyjnie dobrać tematycznie listę haseł do danego adresu lub domeny. Narzędzie umożliwia ponadto wyszukiwanie fraz z długim ogonem oraz zapytań powiązanych semantycznie. Senuto oferuje również różne formy filtrowania wyników.

senuto

  • Semstorm

Już założenie konta i wpisanie frazy głównej wystarczy, aby otrzymać szereg słów kluczowych podzielonych na zakładki: proste odpowiedzi, pytania, video czy hasła z przyimkami. Dostęp do innych funkcjonalności polskiego narzędzia umożliwia przeprowadzenie dokładniejszej analizy na przykład poprzez wyszukiwarkę hasztagów. Dzięki temu możesz dowiedzieć się, jakie typy fraz sprawdzają się w konkretnych źródłach np. przy pozycjonowaniu w e-commerce.

  • AnswerThePublic

Jeśli szukasz inspiracji do tekstów na firmowym blogu lub do innych treści na stronie internetowej, to AnswerThePublic sprawdzi się doskonale. Po wpisaniu frazy otrzymasz bowiem kilka, kilkanaście lub kilkadziesiąt propozycji słów kluczowych, które z powodzeniem możesz wykorzystać w kolejnych publikacjach. Narzędzie najlepiej sprawdza się do tworzenia rozbudowanych materiałów oraz przy wyszukiwaniu fraz długiego ogona.   

answerthepublic

  • Ahrefs

Wyjątkowe narzędzie, które oferuje bogaty wachlarz możliwości. Jeśli poszukujesz pomysłów na treści oraz szukasz atrakcyjnych słów kluczowych, to Ahrefs oferuje w tym zakresie różnorodne narzędzia. W ramach płatnej subskrypcji możemy otrzymać informacje o ilości zapytań, trudności fraz, płatnych i organicznych wynikach czy też globalnych statystykach dla konkretnego hasła. Dodatkową funkcjonalnością są dane o powiązanych zapytaniach.    

Zgodnie ze strategią content marketingową, po przygotowaniu rozbudowanej listy słów kluczowych można przejść do tworzenia tekstów na strony internetowe. Sprawdź, co poza treścią wpływa na wysoką pozycję w Google.


Źródła: 

[1] Digital 22: The state of inbound marketing

[2] https://verseo.pl/tresci-na-strone-internetowa-przewodnik-hubspot/

Oceń artykuł (0)
0.0
Komentarze
Dodaj komentarz