Jak i kiedy wymieniać filtr gazu w samochodzie?
Nie da się ukryć, że Polska jest liderem w ilości aut zasilanych gazem LPG. Nic w tym dziwnego – gaz, mimo większego zużycia, jest zdecydowanie tańszy od benzyny czy ropy. Nie możemy jednak zapominać, że aby instalacja gazowa spełniała swoje zadanie, musimy ją regularnie serwisować - a w tym zawiera się również wymiana filtrów.
Filtry w instalacji gazowej – dlaczego się je stosuje?
Choć może się wydawać, że gaz jest bardzo czystym paliwem, to nie jest do końca prawda. Często jest on zanieczyszczony podczas transportu. Wszelkie zbiorniki z gazem czy cysterny, z racji zużycia mogą dostarczać gazowi niepotrzebnych opiłków metalowych. Z tego względu filtry gazu są niezbędne, aby samochód działał poprawnie. Istnieją ich dwa rodzaje:- Filtr fazy ciekłej - gdy gaz, jeszcze w postaci cieczy, przepływa ze zbiornika do elektrozaworu, to właśnie filtr fazy ciekłej oddziela zanieczyszczenia od paliwa. Wygląda zazwyczaj jak walec z otworem wewnątrz, w którym to otworze znajduje się celuloza nasączona żywicą. Całość jest oczywiście uszczelniona gumą.
- Filtr fazy lotnej – gdy gaz opuszcza reduktor, znajduje się w już w lotnym stanie skupienia, ponieważ to właśnie reduktor podgrzewa go do odpowiedniej temperatury. Wtedy drugi rodzaj filtru, filtr fazy lotnej oczyszcza go ze wszelkich zanieczyszczeń. Nie ma jednego, stałego wyglądu - może być w kształcie aluminiowej puszki, którą wymienia się jako całość, lub obudowy z plastiku, którą - w celu wymiany - należy rozkręcić. W tym rodzaju filtra stosuje się elementy filtrujące z celulozy nasączonej żywicą lub włókniny poliestrowej.