Artykuł sponsorowany

Jak działa pompa wtryskowa w aucie?

Jak działa pompa wtryskowa w aucie?

Układy wtryskowe diesla trudniej jest wyprodukować niż te przeznaczone do silników benzynowych. Wszystko dlatego, że ciśnienie paliwa w dieslach jest około tysiąc razy wyższe. To powoduje, że elementy muszą być mocniejsze oraz bardziej precyzyjne. Nic więc dziwnego, że pompy wtryskowe charakteryzują się trwałością, ale zarazem wrażliwością na różnego rodzaju zanieczyszczenia. Warto wiedzieć, czym jest pompa wtryskowa i jakie można spotkać jej rodzaje.

Czym jest pompa wtryskowa?

Pompy wtryskowe są podstawowym elementem wyposażenia jednostek napędowych z zapłonem samoczynnym. Jest to część odpowiedzialna za odmierzanie odpowiedniej dawki paliwa w danym momencie oraz wtłoczenie go do wtryskiwaczy za pomocą przewodów wysokiego napięcia. W większości aut pompa wtryskowa znajduje się pod maską. Jest napędzana przez pasek rozrządu silnika, dlatego znajduje się blisko niego. Często jest umiejscowiona powyżej alternatora oraz innych dodatkowych elementów. Trzeba mieć na uwadze fakt, że pompy wtryskowe są bardzo wrażliwymi częściami na działanie zanieczyszczeń, dlatego należy pamiętać o ich regularnych przeglądach, aby uniknąć ryzyka awarii.

Pompa rzędowa i rotacyjna

Pierwsza pompa charakteryzuje się rzędowym, szeregowym ułożeniem sekcji tłoczących. Ma ona odrębną sekcję tłoczącą, która składa się z cylinderka. Dla każdego cylinderka przeznaczony jest tłoczek. Ten rodzaj pompy wtryskowej może być standardowy lub suwakowy. W standardowej tłoczenie paliwa zaczyna się w momencie zasłonięcia otworu zasilającego przez górną krawędź tłoczka. Następnie krawędź sterująca odsłaniająca otwór określa dawkę paliwa wtryskanego do pompy paliwa. Drugi rodzaj pompy rzędowej posiada suwak poruszający się na tłoczku pompy. Dzięki niemu można ustawiać początek wtrysku lub tłoczenia. Pompa wtryskowa rotacyjna stosowana jest w niskociśnieniowych układach wtryskowych. Działa w ten sposób, że tarcza zabierakowa napędzana jest przez wałek silnika elektrycznego. Rolki w wycięciach tarczy są dociskane do bieżni. Między nimi znajduje się paliwo, które jest spiętrzane, aby zwiększyć jego ciśnienie. Zawór przelewowy ochroni przed zbyt dużym wzrostem ciśnienia oraz przelewa paliwo w przypadku zbyt dużego ciśnienia.

Układ Common Rail

Jest to układ wyposażony w pompę wysokiego ciśnienia. Tłoczkowa pompa paliwa spręża je do bardzo dużego ciśnienia. 

Jak podkreślają eksperci z firmy Lauber: „Pompa ta wytwarza ciśnienie około tysiąca barów. To powoduje, że wykonanie całego układu musi być niezwykle precyzyjne”

Paliwo jest tłoczone z pompy do tak zwanej szyny, połączonej ze wtryskiwaczami. Sterowanie odbywa się za pomocą elektronicznego sterownika, który w czasie rzeczywistym oblicza potrzebną dawkę wtrysku paliwa na cykl.

Oceń artykuł (1)
5.0
Komentarze
Dodaj komentarz