Artykuł sponsorowany

Jak dobrać smar do łożysk?

Jak dobrać smar do łożysk?

Aby praca łożysk była wydajna i długotrwała, powinno się zadbać o odpowiedni dobór smarów. Należy przy tym zwrócić uwagę na właściwą ilość produktu oraz sposób smarowania. Zadaniem smarów jest ochrona przed korozją, zanieczyszczeniami oraz zmniejszenie siły tarcia. Niestety, przyczyną ponad połowy usterek maszyn i urządzeń jest źle dobrany smar do łożysk. Jak uniknąć poważnych konsekwencji? Na co zwrócić uwagę wybierając smar?

Smary do łożysk – ogólna charakterystyka

Smary do łożysk mogą mieć różny skład i konsystencję. Zwykle do wydłużenia sprawności łożysk używa się smarów plastycznych. Składają się one z bazowego oleju, który zagęszczony jest mydłami metali. W tym celu wykorzystuje się mydła wapniowe, litowe lub sodowe. W przypadku łożysk tocznych najczęściej wykorzystuje się smary z dodatkiem sulfonianu wapnia. Ze względu na swoją gęstość, smary plastyczne można podzielić na trzy grupy – najrzadsze, rzadkie i twarde. Te pierwsze najlepiej sprawdzą się do przetłaczania przez przewody. W przypadku mocnych tarć warto zaopatrzyć się w dość twarde smary. Te o dużej gęstości doskonale sprawdzą się w przypadku dużych łożysk narażonych na drgania. Łożyska i smary, które są odpowiednio do siebie dopasowane, pozwolą wydłużyć pracę wielu maszyn stosowanych w wielu branżach przemysłu.

Czym się kierować wybierając smar do łożysk?

Wybierając smar do łożysk, należy wziąć pod uwagę kilka istotnych czynników. Pierwszym z nich jest obciążenie pracujących łożysk. Im mniejszy będzie ten element, tym rzadszy powinien być dobrany do niego smar. Ekspert z firmy Armet podkreśla również znaczenie prędkości obrotu łożyska. Duże elementy pracują wolniej, przez co smar musi zapewnić lepszą nośność. W tym przypadku lepiej sprawdzą się oleje o większej gęstości. Stosując się do tych zależności, mamy pewność, że pomiędzy poszczególnymi elementami łożyska nie powstanie tarcie. Warto zwrócić uwagę również na otoczenie pracy łożyska. Smary odporne na utlenianie oraz takie, które zachowują swoją strukturę niezależnie od otoczenia, doskonale sprawdzą się w trakcie pracy w wysokich temperaturach. Jeżeli łożysko ma do czynienia z wysoką wilgotnością, warto zaopatrzyć się w odporne smary wapniowe lub litowe.

Opracowanie:
Zamość, Kilińskiego 64
tel. 84 638 51 31
Oceń artykuł (0)
0.0
Komentarze
Dodaj komentarz