Materiał Partnera

Jak dobrać olej dla motocykla?

Jak dobrać olej dla motocykla?

Wraz z nastaniem sezonu wiosennego miłośnicy motocykli zaczynają przygotowywać swoje jednoślady do jazdy. Niezbędnym etapem tych przygotowywań jest sprawdzenie stanu oleju i jego ewentualna wymiana. O czym powinniśmy pamiętać wybierając olej? Jak to zrobić, żeby mieć pewność prawidłowego smarowania naszej maszyny? Oto kilka kwestii, o których powinniśmy pamiętać.

Olej motocyklowy a olej samochodowy

Niektórzy motocykliści stosują w swoich maszynach olej samochodowy. Niezależnie od tego, czy jest to spowodowane zwykłą niewiedzą czy może lekceważącym stosunkiem do kwestii bezpieczeństwa, musimy pamiętać, by tego nie robić. Dlaczego? Ponieważ oleje motocyklowe znacząco się różnią od olejów samochodowych, tak pod względem składu i właściwości, jak i funkcji. Przede wszystkim nie smarują one jedynie silnika, lecz również inne podzespoły, w tym między innymi przekładnię skrzyni biegów oraz cały układ napędowy. Muszą zapewniać odpowiednie parametry smarowania zarówno w bardzo wysokich, jak i niskich temperaturach – zwykły olej samochodowy nie będzie w stanie sprostać tym wszystkim zadaniom.

Olej do silników dwusuwowych i czterosuwowych

Kolejną istotną kwestią jest rodzaj silnika w naszym motocyklu. Zarówno do silników dwusuwowych, jak i czterosuwowych dostępne są dedykowane oleje. Dlaczego należy o tym pamiętać?

Ponieważ metoda podawania oleju w silnikach dwusuwowych jest inna, niż czterosuwowych – mówi przedstawiciel sklepu internetowego Buwar - Polega ona na tym, że olej wtryskiwany jest wraz z paliwem. Kiedy paliwo zostanie odparowane, olej tworzyw na metalowych elementach warstwę filmu, który niedługo potem sam zostaje spalony i zastąpiony kolejną warstwą. Taki schemat smarowania wymaga, żeby olej posiadał odpowiednią bazę, skład i dodatki. Oleje do silników czterosuwowych nie spełniają tych wymagań, jeśli zaczniemy je stosować w silnikach dwusuwowych będą one zanieczyszczać mechanizm.

Jak wybrać olej?

Najprostszą – i zdecydowanie najbezpieczniejszą - metodą wyboru oleju jest sugerowanie się zaleceniami producenta naszego motocykla. Znajdziemy je w instrukcji, która powinna być dołączona do pojazdu. Inną metodą jest po prostu korzystanie z tego samego oleju, z którego korzystaliśmy do tej pory, o ile oczywiście spełniał on swoje zadania i nie przyczyniał się do zanieczyszczania i uszkodzeń silnika. Dostępne na rynku oleje możemy podzielić na kilka kategorii: mineralne, półsyntetyczne i syntetyczne. Pierwsze z nich są najtańsze, co wynika z metody produkcji – z drugiej strony posiadają słabe parametry i szybko ulegają zużyciu. Oleje półsyntetyczne to mieszanka olejów mineralnych i syntetycznych, stanowiąc kompromis między dość wysoką jakością, a stosunkowo niską ceną. Najdroższe, ale jednocześnie najlepsze – szczególnie dla pojazdów nowszych generacji i sportowych - są oleje syntetyczne. Niezależnie od tego, jaki olej wybieramy, powinniśmy pamiętać o jego regularnej wymianie. Przyjmuje się, że powinna ona mieć miejsce po przejechaniu od 6 do 12 tysięcy kilometrów.  

Oceń artykuł (1)
5.0
Komentarze
Dodaj komentarz