Gdzie wykorzystuje się układy centralnego smarowania progresywne i natryskowe?
Różnice między układem progresywnym a natryskowym
Progresywne układy centralnego smarowania sprawdzają się najlepiej w przypadku maszyn o średniej i małej wielkości, które nie posiadają więcej niż 200 punktów smarowania. Ponadto długość linii nie powinna przekraczać 15 metrów. Takie układy są dobrym rozwiązaniem także podczas smarowania pojazdów i maszyn rolniczych. Mechanizm smarowania natryskowego polega z kolei na natrysku oleju w małej ilości. Jest on rozproszony w strumieniu powietrza. Technika ta doskonale sprawdza się w czasie smarowania mgłą olejową MQL. Dystrybucją obydwu rodzajów układów zajmuje się znana z tego w swojej branży firma Układy Centralnego Smarowania z Poznania.
Zastosowanie układów progresywnych
Układu progresywne są proste i bardzo funkcjonalne. Przeznaczone są do podawania olejów o lepkości większej niż 40 cST oraz smarów o klasie konsystencji do 3 według NLGI. Układ tego typu może pracować okresowo lub ciągle – w systemach otwartych i zamkniętych. Zasilany jest pompą ręczną, elektryczną lub pneumatyczną. Najczęściej stosowane są jednak te drugie. Pompy pneumatyczne wykorzystuje się wówczas, gdy nie ma możliwości podłączenia napięcia zasilającego lub wymagają tego względy bezpieczeństwa. Układy progresywne przeznaczone są do smarowania maszyn stacjonarnych i jezdnych: koparek, ładowarek czy maszyn budowlanych.
Układy natryskowe
Układy natryskowe natomiast stosowane są do smarowania otwartych punktów smarowych: przekładni zębatych, bieżni napędowych, prowadnic, lin, łańcuchów czy kół łańcuchowych. Czasami wykorzystuje się je także do smarowania obrzeży kół pojazdów szynowych. Układy natryskowe znajdują też zastosowanie w przemyśle wapienniczym i cementowym na młynach surowca oraz cementu, a także do smarowania napędów pieców. Układy tego typu są przeznaczone do automatycznego podawania smaru o klasie konsystencji do 1 łącznie na powierzchnię zęba atakującego. Cykl smarowania w tym przypadku składa się z trwałego natrysku i przerwy, regulowanej przez szafę sterowniczą. Czasami wykorzystuje się też rozdzielacze progresywne, aby zróżnicować ilość natryskiwanego środka smarnego w poszczególnych miejscach.