Ewidencja przychodów w firmie – jak powinna być prowadzona?
Ewidencja przychodów to forma rozliczenia, z którą wiąże się szereg korzyści. Największą z nich jest to, że właściciele firm nie muszą wypełniać księgi przychodów i rozchodów. Niemniej jednak, podobnie jak inne dokumenty, ewidencja powinna być prowadzona rzetelnie i niewadliwie. Przeczytaj, o czym należy pamiętać i dowiedz się, czy warto skorzystać w tej kwestii ze wsparcia specjalistów.
Kilka słów o prowadzeniu ewidencji przychodów
Ryczałt ewidencjonowany – ze względu na łatwą księgowość i atrakcyjne stawki opodatkowania jest chętnie wybierany przez przedsiębiorców, którzy spełniają warunki do korzystania z tej formy opodatkowania. Najczęściej są to przedstawiciele wolnych zawodów, a także budowlańcy, właściciele punktów gastronomicznych czy też osoby, świadczące usługi z zakresu handlu. W zależności od rodzaju działalności, przedsiębiorcy płacą podatek według odpowiedniej stawki – wyróżnić można podstawowych pięć stawek. Są to: 3%, 5,5%, 8,5%, 17% oraz 20%.
Nierzetelnie prowadzony ryczałt – jakie mogą być konsekwencje?
Zasady, dotyczące prowadzenia ewidencji przychodów zostało określone w Rozporządzeniu Ministra Finansów z 17 grudnia 2002 roku. Zawarte tam zostały dwie, najważniejsze zasady:
- rzetelność – zapisy powinny być zgodne ze stanem rzeczywistym,
- niewadliwość – oznacza to, że podstawą są w tym przypadku regulacje prawne.
Złamanie tych zasad niesie ze sobą poważne konsekwencje - traktowane jest bowiem jako oszustwo podatkowe. Podatnik, który nie prowadzi lub nie przechowuje dokumentów, najprawdopodobniej będzie musiał mieć kontakt z urzędem skarbowym, który to może oszacować przychód i ustalić ryczałt w wysokości 5-krotności zwykłej stawki.
Samodzielne prowadzenie ewidencji przychodów czy współpraca ze specjalistami?
Pewność, że ewidencja przychodów będzie prowadzona w prawidłowy sposób, można zyskać, decydując się na współpracę ze specjalistami. Księgowością zajmuje się między Kancelaria Biegłego Rewidenta Anna Obara Sp. z.o.o. Jest to więc gwarancja bezpieczeństwa, a przy okazji spora oszczędność czasu. Warto zaznaczyć, że zapisów w ewidencji dokonuje się na podstawie: rachunków, dokumentów celnych, faktur, not korygujących oraz wystawionych faktur VAT – specjaliści sprawdzą poprawność dokumentów i odpowiednio odnotują poszczególne kwoty. Samodzielne prowadzenie ewidencji przychodów nie jest więc najlepszym pomysłem, tym bardziej, że właściciele firm często nie mają czasu na uzupełnianie i aktualizowanie – często zmieniających się – przepisów prawa.