Artykuł sponsorowany

Elementy wyposażenia jachtów

Elementy wyposażenia jachtów

Na wyposażenie jachtów składa się wiele różnych elementów. Wiele spośród nich, pomimo niedużych rozmiarów czy też pozornie małego znaczenia, odgrywa dużą i ważną rolę w funkcjonowaniu jachtu na wodzie. Z naszego artykułu dowiesz się, bez jakich elementów wyposażenia jachtów motorowych oraz żaglowych trudno byłoby obyć się w trakcie rejsu.

Wyposażenie jachtów

Pośród istotnych elementów wyposażenia jachtów oraz akcesoriów jachtowych możemy wyróżnić między innymi: oświetlenie kabinowe, oświetlenie podwodne, bojlery i grzałki, generatory i filtry, kabestany, windy kotwiczne czy stery strumieniowe.

Oświetlenie kabinowe jachtów 

Obecnie na rynku dostępna jest szeroka oferta lamp pokładowych. Nowoczesne lampy najczęściej tworzone są przy wykorzystaniu bardzo popularnych diod LED. Niezależnie zaś od rodzaju, tak lampy nowoczesne, jak i tradycyjne, obudowane są specjalnie przystosowanymi do warunków żeglugi kloszami, które chronią je przed wilgocią oraz niekorzystnymi czynnikami atmosferycznymi. Lampy te można wbudować w ścianę lub sufit albo je do nich przytwierdzić.

Pośród elementów, służących do oświetlenia jachtu warto tutaj wspomnieć o ściemniaczach, które bywają niezwykle pomocne przy kontroli natężenia światła w różnego rodzaju pomieszczeniach. Z pewnością stanowią świetne rozwiązanie na oświetlenie wąskich korytarzy. Montując ściemniacze na jachcie, można zaoszczędzić sporo energii, a także zwiększyć żywotności baterii czy akumulatorów.

Oświetlenie podwodne

Podwodne lampy, służące do doświetlenia jachtu pod linią wodną, są zarówno bardzo praktyczne, jak i estetyczne. Światło, jakiego są one źródłem, zapewnia bowiem niesamowity efekt wizualny, przepięknie rozświetlając taflę wody wokół jachtu.

Bojlery i grzałki

Jak wyjaśnia nasz rozmówca z firmy J&A Yacht Equipment, która specjalizuje się w zakresie sprzedaży wyposażenia oraz części zamiennych do jachtów motorowych i jachtów żaglowych: Bojlery i grzałki przeznaczone na jachty produkowane są głównie ze stali nierdzewnej i wyposażane w system izolacji termicznej, wykonany ze specjalnej pianki, wyróżniającej się dużą gęstością. Dostępne są również modele wykładane tworzywem sztucznym, odpornym na wstrząsy bądź modele, w których środkowa część jest ze stali nierdzewnej. Niezależnie zaś od modelu, wszystkie te sprzęty powinny być tworzone z materiałów najwyższej jakości, które zagwarantują duży stopnień ich wytrzymałości. Zdecydowanie takimi są bojlery oraz grzałki firmy Sigmar Marine, które polecamy naszym klientom.

Agregaty prądotwórcze

Generatory na jachtach pełnią bardzo istotną rolę. Podobnie, jak i inne ważne elementy wyposażenia, muszą być one jak najlepszej jakości. Warto tutaj zatem postawić na producentów, którzy podobnie jak firma Cummins, tworzą agregaty prądotwórcze na bazie własnych podzespołów takich, jak np. silniki, prądnice czy sterowniki. Takie generatory przeznaczone są zarówno do pracy w trybie ciągłym, jak i awaryjnym, w obudowach wyciszających, w specjalnych kontenerach lub bez obudowy.

Kabestany

Kabestany stanowią urządzenia, które służą do wybierania bądź luzowania lin. Konieczne są na tych jednostkach, które osiągają spore rozmiary. Na większych jachtach siły, działające na liny, są bowiem również większe. Obecnie dostępne są kabestany tradycyjne oraz nowoczesne – elektryczne. Należy jednak pamiętać, że niezależnie od rodzaju należy sprawdzić, czy nie są one zablokowane i czy działają poprawnie.

Winda kotwiczna 

Winda kotwiczna lub inaczej w słowniku żargonu – braszpil to urządzenie, które służy do podnoszenia i opuszczania kotwicy. Powstaje tutaj pytanie, czym się one różnią od kabestanów? Otóż podstawową różnicę pomiędzy windą a kabestanem stanowi pozioma oś bębna.

Ster strumieniowy 

Ster strumieniowy, czyli urządzenie, które zamienia energię z silnika napędowego na siłę poruszającą jacht, stosowane jest na jednostkach o mniejszych rozmiarach. Jego działanie opiera się głównie na wytworzeniu siły naporu wody prostopadle do płaszczyzny symetrii jednostki, poniżej linii wodnej w części dziobowej oraz rufowej. Poprzez to ster strumieniowy zwiększa możliwości manewrowe przy małych prędkościach jachtu oraz pozwala na manewry jednostek nieruchomych.

Oceń artykuł (1)
5.0
Komentarze
Dodaj komentarz