Artykuł sponsorowany

Eksperci, aspirujący i nowicjusze – znamy wynik ogólnopolskiego badania ARC Europe Polska

Eksperci, aspirujący i nowicjusze – znamy wynik ogólnopolskiego badania ARC Europe Polska

Panuje powszechna opinia, że polscy kierowcy są pewni siebie oraz przekonani o swoich wysokich umiejętnościach. Czy jest to równoznaczne ze znajomością obsługi samochodu i najnowszych systemów wsparcia kierowcy? Okazuje się, że tylko co piątego kierowcę, można uznać za prawdziwego „eksperta”, a 40% z nich konsultuje się w sprawie obsługi samochodu.

Ocena umiejętności a znajomość obsługi samochodu

Aż 71% badanych ocenia siebie jako dobrych kierowców (w tym 16% jest zdecydowanie o tym przekonanych). Bardziej pewni swoich umiejętności są – mężczyźni i najmłodsi kierowcy, respondenci w wieku 18-24 lata, a także najbardziej doświadczone osoby, które prawo jazdy posiadają już od ponad 20 lat.

40% ankietowanych kierowców deklaruje, że zdarzyło im się konsultować z kimś w sprawie obsługi samochodu. Nieco częściej dotyczy to mężczyzn, a także badanych w wieku 35-44 lata. Najczęściej była to rozmowa ze znajomym lub z mechanikiem, natomiast kobiety zasięgały rady swoich partnerów. Co ciekawe, tylko 3% badanych konsultuje się z ubezpieczycielem, a tylko co piąty ze swoim dealerem/serwisem.

Awarie samochodu

Tylko 32% badanych kierowców przyznało, że przydarzyła im się awaria samochodu. W takiej sytuacji najwięcej ankietowanych próbowało samodzielnie poradzić sobie z problemem. Prawie co trzecia osoba postanowiła skonsultować się ze znajomym albo mechanikiem lub serwisem. Samodzielnie próbowali naprawić auto przede wszystkim mężczyźni (40%), kobiety w tej sytuacji najczęściej decydowały się na skorzystanie z usługi assistance (51%). Osoby, które do tej pory nie miały awarii samochodu, przeważnie uważają, że w takiej sytuacji zadzwoniłyby do bliskich – rodziny bądź znajomych (54%). Panowie częściej niż kobiety próbowaliby także samodzielnej naprawy (42%), ale także częściej wskazują na skorzystanie z assistance.

Cieszy nas fakt, że jest grupa kierowców, która wykorzystuje assistance w awaryjnych sytuacjach, bo to pomaga szybciej odzyskać mobilność. Część prostych problemów możemy rozwiązać zdalnie. Najczęściej telefonicznie pomagamy klientom usunąć awarie dotyczące zatrzaśniętej klapki wlewu paliwa, systemu bezkluczykowego, komunikatów na desce rozdzielczej czy uzupełnienia płynów. Z kolei na drodze usuwamy awarie związane z akumulatorem (ponad 52%), uszkodzoną oponą (18%), dostępem do samochodu (kluczyk/pilot), układem elektrycznym i płynami eksploatacyjnymi – komentuje wyniki badania Mikołaj Siwecki, Kierownik Sieci w ARC Europe Polska.

Jacy są polscy kierowcy?

Polacy na codziennej obsłudze samochodu znają się przeciętnie. Średnio ich umiejętności zostały ocenione w badaniu na 5,6 w 10-stopniowej skali. Okazuje się, że tylko co piątego kierowcę można uznać za prawdziwego „eksperta” (20% badanych). Stosunkowo dużą grupę stanowią „aspirujący”, czyli kierowcy z umiarkowaną wiedzą z zakresu obsługi samochodu (38%). Największą grupą wśród badanych kierowców są „nowicjusze” (42%). W większości oceniają samych siebie jako raczej słabych kierowców i mają najmniejszą wiedzę z zakresu codziennej obsługi samochodu.

W jaki sposób to zbadaliśmy? Pytaliśmy respondentów o znajomość kontrolek na desce rozdzielczej oraz deklarowaną wiedzę z zakresu obsługi samochodu. Wybraliśmy 11 kontrolek, które występują w większości nowoczesnych samochodów, a z którymi kierowcy mają czasami problem (np. ABS i stabilizacja toru jazdy, awaria świec żarowych, awaria silnika). Z kolei do oceny wiedzy z zakresu obsługi samochodu wybraliśmy 10 najpopularniejszych czynności, które kierowca może sam wykonać przy codziennej eksploatacji pojazdu (np. uzupełnienie płynów, wymiana baterii w pilocie, wymiana koła czy podłączanie akumulatora do innego źródła zasilania).

Wyniki badania wskazują, że polscy kierowcy pomimo wysokiego przekonania o swoich umiejętnościach potrzebują wsparcia zarówno w przypadku awarii, jak i codziennej obsługi samochodu. Naszym zdaniem, takim wsparciem powinny być usługi assistance. Już teraz znaczącą część awarii potrafimy usuwać zdalnie i na drodze. W niedalekiej przyszłości, korzystając z funkcjonalności „connected car”, udostępnimy rozwiązania do przewidywania awarii, a także ich zapobiegania – mówi Paweł Zawisza, Business Development Director w ARC Europe Polska. Warto też zwrócić uwagę na bardzo duże możliwości dla firm ubezpieczeniowych, leasingowych czy dealerów w zakresie codziennego wsparcia kierowcy, czyli budowania świadomości i punktów kontaktu z klientem. Jako dostawca usług assistance (a szerzej mobilności) już teraz oferujemy rozwiązania, które wspierają kierowców oraz zapewniają im spokój i pewność na drodze – podsumowuje Zawisza.


W ramach badania zebrano opinie 1 105 polskich kierowców, którzy aktywnie korzystaj z samochodu.

Oceń artykuł (0)
0.0
Komentarze
Dodaj komentarz