Artykuł sponsorowany

Druk offsetowy UV – na czym polega?

Druk offsetowy UV – na czym polega?
Druk offsetowy, mimo popularności i rozwoju druku cyfrowego, pozostaje bezkonkurencyjny w sytuacji, gdy trzeba stworzyć materiały w dużych nakładach. Ta szybka i ekonomiczna metoda w tradycyjnej odsłonie ma jednak swoje ograniczenia. Udało się temu zaradzić, opracowując technologię druku offsetowego UV. Na czym on polega, czym różni się od typowego offsetu i jakie ma zastosowania?

Czym różni się druk offsetowy UV od zwykłego druku offsetowego?

Aby wskazać różnice między drukiem offsetowym i w wydaniu UV, należy przyjrzeć się temu, w jaki sposób powstają materiały przy użyciu tej pierwszej metody. Offset zalicza się do druku płaskiego. Polega na naniesieniu warstwy farby drukarskiej na podłoże i utrwaleniu jej. Można to zrobić metodą na ciepło (hot-stamping) lub na zimno (cold-stamping).

Między technologią druku offsetowego tradycyjnego i druku offsetowego UV występują dwie istotne różnice, które wpływają na zakres zastosowań i jakość przygotowywanych materiałów. O przywołanie tych różnic poprosiliśmy w Zakładzie Poligraficznym DRUK w Łodzi:

Offset UV różni się od zwykłego offsetu przede wszystkim materiałami, na które można nanosić druk, oraz metodą jego utrwalania. Druk offsetowy wymaga nasiąkliwych podłoży, tak aby farba mogła w nie wniknąć, co jest istotne dla trwałości wydruku. Nie można więc było stosować offsetu na folii, plastiku czy PCV. Technologia druku offsetowego UV nie wymaga nasiąkliwych podłoży, a utrwalanie przebiega pod wpływem promieniowania UV.

Zastosowania offsetu UV

Możliwości, jakie daje druk offsetowy UV, są ogromne. Konsekwencją rozwoju tej technologii było wprowadzenie wielu nowych podłoży drukarskich, takich jak tworzywa sztuczne (polipropylen, polietylen, polichlorek winylu – PCV). W praktyce offset UV pozwala tworzyć lekkie, trwałe i tanie wydruki na: folii etykietowej, folii samoprzylepnej, tablicach plastikowych, opakowaniach produktów, teczkach i innych materiałach firmowych. Nie trzeba ograniczać się do papieru, co można wykorzystać do tego, aby stworzyć atrakcyjne opakowanie, gadżet reklamowy, tablicę informacyjną, reklamę outdoorową, naklejki, samoprzylepną dekorację ścienną i wiele innych. 

Wyżej wymienione materiały cechują się wysoką trwałością i odpornością na czynniki atmosferyczne w porównaniu z nasiąkliwymi podłożami drukarskimi, które są wrażliwe nawet wilgoć. Otworzyło to przed branżą reklamową praktycznie nieograniczone możliwości tworzenia treści marketingowych, które mogą być lokowane na zewnątrz bez obawy o uszkodzenie czy blaknięcie. Branża spożywcza, kosmetyczna i wiele innych także korzystają z dobrodziejstw offsetu UV, tworząc wytrzymałe, atrakcyjne wizualnie i przyciągające uwagę klientów opakowania, na których treści się nie zmywają – przy każdym użyciu utrwala się więc świadomość marki wśród konsumentów.

Oceń artykuł (2)
3.5
Komentarze
Dodaj komentarz