Do czego służy filtr cząstek stałych?
Filtry w pojazdach mają za zadanie usuwać zanieczyszczenia ze spalin. Są powszechnie stosowane w silnikach Diesla, które emitują najwięcej trującej sadzy. To odpowiedź na regulacje zawarte w normie emisji spalin Euro 4. Dokument ściśle reguluje ilość cząstek sadzy, które mogą dostawać się do powietrza. W trosce o zdrowie i środowisko filtry w autach są zatem niezbędne.
Ekolodzy biją na alarm. Stężenie trujących gazów w powietrzu, zwłaszcza w miastach, powoduje liczne choroby, a nawet może prowadzić do zgonu. W walce z rakotwórczą sadzą koncerny produkujące auta z silnikami typu Diesel instalują w układach wydechowych filtry cząstek stałych. Taka konstrukcja skutecznie redukuje problem zanieczyszczeń, zmniejszając ilość sadzy trafiającej do powietrza nawet o 85%. Warto jednak pamiętać, że jej zastosowanie wymaga wykonywania bieżących przeglądów i wymian filtra oraz specjalnego dodatku paliwowego. Niewymieniane regularnie elementy zużywają się, a wtedy nie spełniają należycie swojej roli. Często ratunkiem jest regeneracja filtra cząstek stałych.
Najczęstsze awarie filtrów
Mieszanina sadzy, niespalonych węglowodorów i frakcji organicznej jest szkodliwa dla ludzi i środowiska. Jej duża emisja z czasem powoduje zużycie filtra. Cząstki sadzy osiadają na jego ściankach lub włóknach, powodując zapchanie. W efekcie dochodzi do spadku osiągów i mocy silnika, a nawet do jego awarii. Dlatego warto pilnować regularnej, 3-4 razy częstszej niż przy silnikach benzynowych, wymiany oleju.
Praca silnika na niewielkich obrotach i w niskiej temperaturze czy jego rozruch to momenty, w których emisja sadzy jest największa. Jeśli zauważysz jakiekolwiek niepokojące sygnały, warto udać się do warsztatu. Na wczesnym etapie bardzo często możliwa jest regeneracja filtra stałych zamiast zakupu nowego.
Sposoby regeneracji i naprawy filtrów cząstek stałych
Dobra wiadomość jest taka, że zapchany filtr cząstek stałych można naprawić. Proces ten jest nazywany regeneracją i polega na przywracaniu sprawności technicznej filtrów DPF. Usługa jest wykonywana w ściśle kontrolowanych warunkach przez doświadczony personel pracujący na profesjonalnym sprzęcie.
Zanim jednak do niego dojdzie, w firmach takich jak REGENERACJA FILTRA CZĄSTEK STAŁYCH DPF FAP Tomasz Słomiński przeprowadzana jest diagnostyka. Do dalszego etapu, jakim jest regeneracja, kwalifikowane są elementy, które:
- nie są wytopione,
- nie są popękane i pokruszone,
- nie są zaklejone substancjami chemicznymi czy uszczelniającymi.
Zregenerowane filtry mogą pracować bezawaryjnie jeszcze przez wiele lat. Dlatego naprawa często jest atrakcyjną alternatywą dla kosztownej wymiany całego sprzętu.