Artykuł sponsorowany

Do czego służą smary samochodowe?

Do czego służą smary samochodowe?

Sprawny samochód zapewnia bezpieczeństwo i komfort jazdy. Wszystko powinno działać prawidłowo, dlatego przed dłuższą podróżą warto udać się do mechanika na dokładny przegląd. Kierowca może też sam zadbać o niektóre elementy, aby dłużej służyły i były odporne na działanie czynników zewnętrznych. Potrzebny do tego jest smar samochodowy. Do czego on służy?

Czym jest smar samochodowy?

Smar samochodowy to substancja, która ma za zadanie zmniejszyć tarcie między dwoma stykającymi się powierzchniami. Dzięki temu zapewnione jest poprawne działanie wszystkich elementów pojazdu.

Smary mogą być w postaci stałej, półpłynnej, płynnej oraz gazowej. Smary stałe inaczej nazywane plastycznymi są stosowane rzadko i w miejscach, z których inne rodzaje mogłyby wypłynąć w wyniku działania odśrodkowej. Ten rodzaj jest przeznaczony do okresowego smarowania wszystkich elementów ruchomych samochodu, a więc do łożysk, pomp i części układu kierowniczego. Kolejnym rodzajem są smary płynne – zalicza się do nich oleje przekładniowe i silnikowe. Z kolei smary półpłynne inaczej maziste, są używane do smarowania przegubów napędowych, piór resorów.

Po co stosuje się smary samochodowe?

Smary samochodowe mają przede wszystkim za zadanie pielęgnować oraz konserwować mechanizmy w samochodzie. Substancje te pomagają ograniczyć ścieralność elementów i wydłużyć przez to ich żywotność. Chronią metalowe części przed korodowaniem i usprawniają pracę mechanizmu. Smary można także używać do łożysk tocznych oraz pozostałych średnio obciążonych węzłów tarcia.

Jak mówi ekspert ze sklepu motoryzacyjnego Rozruch: Smary samochodowe powodują obniżenie współczynnika tarcia. Ich zadaniem jest także ochrona przez dostaniem się wody i zanieczyszczeń do podzespołów, które ze sobą współpracują. Działanie smaru samochodowego jest uzależnione od jego składu i wewnętrznej struktury. W głównej mierze ich objętość stanowi faza rozpraszająca zbudowana z olei mineralnych, syntetycznych, a czasami ciekłych silikonów. Resztę stanowi zagęszczacz, czyli mydło proste, woski, polimery, bentonity. To one tworzą elastyczną strukturę i zatrzymuję olej, więc odpowiadają za konsystencję smarów. Dodatkowo w 20% smaru mogą znajdować się dodatki uszlachetniające typu adhezyjnego, przeciwutleniającego z wypełniaczem grafitowym.

W smarach wyróżniamy także klasę konsystencji. Oznacza ona łatwość, z jaką smar może być wykorzystany do danej powierzchni. Dlatego na przykład klasa 000 oznacza płynny smar, który doskonale nadaje się do smarowania przekładni. Jednak jeżeli nie jesteśmy pewni, który typ wybrać, warto udać się do dobrego sklepu motoryzacyjnego, w którym sprzedawcy pomogą w zakupie i wyjaśnią różnice.

Oceń artykuł (0)
0.0
Komentarze
Dodaj komentarz