Dlaczego warto regularnie robić przegląd auta?
W Polsce statystyczny kierowca przejeżdża w ciągu roku około 15 tysięcy kilometrów. Jest to dystans, po którym warto wykonać przegląd auta, zwłaszcza, jeśli kierowca pokonuje znacznie więcej kilometrów. Przegląd okresowy samochodu jest uzupełnieniem do obowiązkowego badania technicznego. Pozwoli poczuć się bezpieczniej za kierownicą oraz wykryje ewentualne nieprawidłowości już na wczesnym etapie.
Różnica między badaniem technicznym a przeglądem auta
Na wstępie warto podkreślić, że obligatoryjne badanie techniczne a przegląd auta, to dwie zupełnie różne rzeczy. Badanie techniczne wykonuje się raz do roku w Stacji Kontroli Pojazdów. Obowiązek ten dotyczy pojazdów starszych niż pięć lat. Pracownik stacji dokładnie sprawdza różne elementy samochodu: stan ogumienia, zawieszenia, hamulce, oświetlenie itp. Pomyślne przejście badania jest przypieczętowane wpisem w dowodzie rejestracyjnym. Bez aktualnego badania technicznego auto nie może być dopuszczone do ruchu. W przypadku nieprawidłowości Stacja Kontroli Pojazdów zatrzymuje dowód rejestracyjny, wydaje tymczasowy dokument, a kierowca jest zobowiązany do usunięcia usterek w ciągu 14 dni.
Przegląd samochodu jest natomiast dobrowolnym sprawdzeniem naszych czterech kółek. Jeśli tylko zauważysz, że pojazd wydaje niepokojące sygnały lub masz przed sobą daleką podróż, warto przejechać się do warsztatu samochodowego na przegląd. Jest to wyraz odpowiedzialności za bezpieczeństwo własne oraz innych.
Co robi mechanik podczas przeglądu okresowego?
Jeśli masz smykałkę do motoryzacji, będziesz w stanie samodzielnie ocenić stan techniczny wielu elementów. Warto jednak zaprowadzić auto do sprawdzonego warsztatu samochodowego, takiego jak Rybczyński Piotr Auto Serwis. Doświadczeni mechanicy dokładnie przyjrzą się poszczególnym elementom, m.in.:
- Oponom, które należy wymieniać co sezon.
- Olejowi, który powinno się wymieniać co rok lub co 10-15 tysięcy kilometrów.
- Klimatyzacji, która wymaga dezynfekcji co rok.
- Hamulcom, które wymagają kontroli lub wymiany (np. płyn hamulcowy powinien być wymieniany co dwa lata, a klocki hamulcowe co 30-50 tysięcy kilometrów).
- Zawieszeniu (np. amortyzatory powinny być kontrolowane co rok, natomiast wymieniane co około 80 tysięcy kilometrów).
- Filtrom (np. filtry paliwa należy wymieniać co 2 lata lub co 40 000 kilometrów).
Mechanik zwróci również uwagę na oświetlenie, akumulator, rozrząd, filtry. Dzięki temu, że wykonasz przegląd samochodu, poczujesz się pewniej, bezpieczniej i zredukujesz ryzyko wypadku z powodu złego stanu technicznego pojazdu.