Artykuł sponsorowany

Dlaczego przepisy BHP są istotne w firmie?

Dlaczego przepisy BHP są istotne w firmie?

Podstawowym obowiązkiem każdego pracodawcy jest zapewnienie bezpieczeństwa osobom, które przebywają na terenie siedziby danego przedsiębiorstwa. Sytuacje, w których dochodzi do lekceważenia przepisów BHP, mogą nieść za sobą bardzo poważne konsekwencje. Wśród nich możemy wyróżnić: utratę zdrowia, życia, problemy finansowe lub osobiste, konieczność zmiany dotychczasowego trybu życia, powstanie częściowej albo całkowitej niezdolności do pracy, pogorszenie jakości życia.

Obowiązki pracodawcy dotyczące BHP

Według prawa (np. art. 207 Kodeksu Pracy) pracodawca ponosi odpowiedzialność za bezpieczeństwo i higienę warunków pracy osób zatrudnionych, przestrzeganie zasad BHP w firmie, zapewnienie środków ochronnych oraz dążenie do polityki, której celem jest zmniejszenie zagrożeń w miejscu pracy.

Wśród bardzo ważnych obowiązków, które zapewniają przestrzeganie przepisów BHP, można wyróżnić: powołanie służby BHP, inwestycja w odpowiednią odzież i obuwie robocze (albo ochronne), przegląd maszyn i urządzeń, a także wszystkich osłon i zabezpieczeń, częste serwisowanie sprzętu przeciwpożarowego oraz regularne organizowanie szkoleń BHP.

Jeśli pracodawca zaniedbuje działania zgodne z zasadami BHP, grożą mu poważne sankcje karne, takie jak np. pozbawienie wolności do lat 3. Możliwe są również kary pieniężne, zawiadomienie prokuratury lub nakaz zatrzymania działalności zakładu

Udowodnione nieprawidłowości mogą stanowić podstawę do odmowy wypłacenia odszkodowania przez towarzystwo ubezpieczeniowe, np. w razie pożaru, uszkodzeń urządzeń lub straty mienia. Warto pamiętać, że nawet, jeżeli nie dojdzie do poważnych wypadków – takich, jak np. uraz pracownika, to lekceważenie zagadnień bezpieczeństwa często może prowadzić do mniejszych incydentów, które dezorganizują pracę, obniżają jej tempo, a także negatywnie działają na motywację pracowników. 

Szkolenia BHP – dlaczego są tak istotne?

Systematyczna organizacja szkoleń BHP jest obowiązkiem każdego pracodawcy, ale także wspaniała okazja, aby uświadomić pracownikom jakie zagrożenia na nich czyhają oraz zapoznać ich ze środkami prowadzącymi do zminimalizowania nieszczęśliwych sytuacji

Szczególnie ważną osobą w czasie prowadzenia szkolenia jest wykładowca. Powinien oczywiście posiadać niezbędną wiedzę, ale również umiejętność przekazywania jej innym. Dodatkowe cechy, które będą szczególnie przydatne to odpowiednia modulacja głosu, budowanie napięcia, dzięki czemu słuchacze nie są znudzeni wykładem. 

Organizacja szkolenia nie jest zbyt skomplikowana, tak samo jak przeprowadzenie wszystkich spraw, mających związek z przepisami o bezpieczeństwie pracy. W tym celu warto poszukać godnej zaufania firmy zewnętrznej, która zatrudnia specjalistów z zakresu BHP. Dobrym pomysłem będzie kontakt z Epps Systemy Bezpieczeństwa, z siedzibą w Mikołowie.

Opracowanie:
Mikołów, Jasna 123
tel. 32 247 95 71
Oceń artykuł (0)
0.0
Komentarze
Dodaj komentarz

Warto przeczytać

Polecane produkty