Materiał Partnera

Dieta śródziemnomorska- najzdrowsza dieta świata.

Dieta śródziemnomorska- najzdrowsza dieta świata.

Dieta śródziemnomorska przez wielu specjalistów uważana jest za najzdrowszą dietę na świecie. Lekarze zalecają jej stosowanie w profilaktyce wielu chorób. Dieta śródziemnomorska sprzyja także zachowaniu zgrabnej i proporcjonalnej sylwetki i dobrej kondycji organizmu na długie lata. Nie jest to chwilowa fanaberia, lecz zdrowy tryb życia, który pomaga utrzymać ciało i umysł w świetnej formie. Jakie są założenia diety śródziemnomorskiej?

Czym jest dieta śródziemnomorska?

Dieta śródziemnomorska to wzorzec żywienia inspirowany pokarmami, które na co dzień spożywają mieszkańcy przybrzeżnych terenów Morza Śródziemnego – Włochów, Greków, Turków i Hiszpanów. Wiele badań potwierdziło, że żyją oni znacznie dłużej niż przeciętny Europejczyk. W dodatku cieszą się lepszym zdrowiem. Produkty typowe dla diety śródziemnomorskiej- oliwa z oliwek, owoce morze, makarony, wytrawne wino- chronią przed zapadalnością na choroby układu krążenia, nowotwory i inne schorzenia, związane ze stosowaniem nieprawidłowo zbilansowanej diety.

Założenia diety śródziemnomorskiej

Źródłem węglowodanów w diecie śródziemnomorskiej są przede wszystkim dania makaronowe. Jednak stosowany jest makaron pełnoziarnisty. Jest ona również bardzo obfita w produkty pochodzenia roślinnego. Mowa tutaj  o świeżych warzywach, owocach, ziołach, nasionach i orzechach. Bardzo istotnym elementem diety śródziemnomorskiej jest spożywanie zdrowych tłuszczy roślinnych, takich jak oliwa z oliwek. Ponadto zaleca się jedzenie chudego mięsa oraz ryb morskich. Mięso czerwone jest w zasadzie nierekomendowane, choć można spożywać je kilka razy do roku. Jak informuje dietetyk z firmy cateringowej Dietering – w diecie śródziemnomorskiej bardzo istotne jest picie dużej ilości niegazowanej wody mineralnej. Do każdego posiłku serwuje się także wytrawne wino. Wszystkie produkty powinny być jak najmniej przetworzone i pochodzić ze sprawdzonych źródeł.  Jak już zostało wspomniane – dieta tego rodzaju to także styl życia. Celebracja posiłków w rodzinnym gronie i rozkoszowanie się smakiem przygotowanych potraw jest wyrazem bliskości i najlepszą metodą na wspólne spędzanie czasu. Ważna jest także aktywność fizyczna, dostosowana do możliwości i potrzeb danej osoby.

Czego należy unikać na diecie śródziemnomorskiej?

Dieta śródziemnomorska obfituje w zdrowe produkty spożywcze. W naszym jadłospisie nie powinny znaleźć się słodycze. Ich doskonałym zamiennikiem są owoce i domowe ciasta. Wystrzegać należy się także białego pieczywa, przetworzonego mięsa i tłuszczów trans, które znajdują się np. w margarynie i niskiej jakości przekąskach. Osoby decydujące się na dietę śródziemnomorską, rezygnują z picia dużej ilości kawy, herbaty i słodzonych napojów.

Opracowanie:
Oceń artykuł (0)
0.0
Komentarze
Dodaj komentarz